مشاوره تحصیلی؛ راهکاری مؤثر

نسل دیجیتال و ضرورت باز تعریف مشاوره تحصیلی؛ راهکاری مؤثر

دکتر سید حسین حسینی لواسانی، معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی، در چهارمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌های سراسر کشور تأکید کرد:

“امروز با نسلی روبرو هستیم که در بستر فناوری رشد یافته‌اند.

این نسل که به «نسل زد» معروف است، بومیان عصر دیجیتال محسوب می‌شوند، در حالی که ما مهاجران این عصر هستیم.

برای تعامل مؤثر با آنها باید زبان و فرهنگ ارتباطی این نسل را درک کنیم.”

نقش هوش مصنوعی در تحول خدمات مشاوره‌ای

لواسانی به نقش فناوری‌های نوین در بهبود خدمات مشاوره اشاره کرد:

استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل الگوهای رفتاری دانشجویان

بهره‌گیری از داده‌ها برای پیش‌بینی بحران‌های روانی

طراحی مداخلات هوشمند مشاوره‌ای مبتنی بر فناوری

ارائه پاسخ‌های سریع و دقیق به نیازهای دانشجویان

ظرفیت‌های مغفول مانده در نظام مشاوره دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی به برخی فرصت‌های کمتر استفاده شده اشاره نمود:

بهره‌گیری از ظرفیت همیاران مشاور (دانشجویان نخبه)

مشارکت بیشتر اساتید در فرآیند مشاوره

استفاده از پتانسیل خیرین دلسوز

تقویت همکاری بین بخشی در دانشگاه

اهمیت پایش چندبعدی سلامت دانشجویان

لواسانی بر ضرورت پایش جامع دانشجویان تأکید کرد:

پایش سه‌گانه سلامت (جسمی، روانی و اجتماعی)

همکاری مشترک مراکز مشاوره، بهداشت و تربیت بدنی

تحلیل کلان داده‌های سلامت برای بهبود خدمات

تأثیر پایش بر کیفیت تغذیه و روش‌های آموزشی

مشاوره تحصیلی؛ کلید کاهش سنوات دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه خوارزمی به نقش محوری مشاوره تحصیلی اشاره نمود:

مشاوره تحصیلی مؤثرترین ابزار کاهش سنوات دانشجویی

پایش ترم به ترم پیشرفت تحصیلی دانشجویان

اصلاح مسیر تحصیلی دانشجویان در زمان مناسب

کمک به دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی به موقع

لواسانی در پایان خاطرنشان کرد:

“با بهره‌گیری از این راهکارها می‌توان مراکز مشاوره را به نهادهای مؤثر و کارآمد در دانشگاه‌ها تبدیل کرد و گام‌های بلندی در جهت بهبود کیفیت زندگی و تحصیل دانشجویان برداشت.”

این رویکرد جامع نشان می‌دهد که ترکیب مشاوره سنتی با فناوری‌های نوین و مشارکت همه جانبه دانشگاهیان می‌تواند تحولی اساسی در نظام مشاوره دانشجویی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه