افزایش ورود بانوان به دانشگاه های علوم پزشکی معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که پس از انقلاب اسلامی،
ورود بانوان به دانشگاههای علوم پزشکی ۵۰ درصد افزایش یافت،
بهطوریکه هماکنون نیمی از دانشجویان و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی را بانوان تشکیل میدهند.
دستاوردهای ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت
دکتر سیدجلیل حسینی در برنامه «کشیک سلامت» سیما به تشریح دستاوردهای ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت پرداخت
و رسانهها را فرصتی ارزشمند برای ارتباط با مردم و معرفی دستاوردها و چالشهای این حوزه دانست.
دوره دستیاری بهعنوان شغل
با توجه به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان،
دوره دستیاری بهعنوان یک شغل شناخته خواهد شد و دستیاران از سال ۱۴۰۴ میتوانند از مزایای شغلی و بیمه برخوردار شوند.
تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی نقش تسهیلگری وزارت بهداشت برای دانشجویان و فراگیران
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بررسی چالشها و مشکلات دانشجویان به دنبال کاهش دغدغههای آنان است و مکاتباتی برای حذف سقف حقوق اساتید انجام داد.
افزایش ظرفیت آموزشی پس از انقلاب اسلامی ادغام آموزش با بهداشت و درمان
پس از انقلاب اسلامی، تعداد دانشکدههای پزشکی از ۹ به ۷۰ و تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر افزایش یافت.
همچنین تعداد اعضای هیئت علمی از ۲,۹۰۰ نفر به ۲۲,۵۰۰ نفر رسیده است.
حضور بیشتر بانوان در دانشگاههای علوم پزشکی ورود بانوان به دانشگاهها افزایش یافته و نیمی از دانشجویان و اساتید بانوان هستند.
بسیاری از فارغالتحصیلان نیز به جایگاههای برجستهای در سطح ملی و بینالمللی دست یافتهاند.
تحول در برنامههای آموزش پزشکی
تغییر رویکرد آموزشی از درمان به پیشگیری معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که برنامههای آموزشی پس از انقلاب متناسب با نیاز جامعه اصلاح شد و تربیت پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است.
راهاندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی پس از انقلاب،
آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و حدود ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شد.
جایگاه بینالمللی ایران در آموزش پزشکی
اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاهها معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی باعث شده تا دانشگاهها در هنگام وقوع همهگیریها بهسرعت واکنش نشان دهند.
این مدل مورد توجه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفت و برنامههای پزشکی عمومی توسط این فدراسیون تایید شد.
رشد ظرفیتهای آموزشی در حوزه تخصصی
ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر به ۵ هزار نفر و دروس فلوشیپ و فوقتخصصی نیز به ترتیب به ۹۵ و ۲۶ رشته افزایش یافت.
بیش از یک هزار و ۱۰۰ فارغالتحصیل در این مقاطع وجود دارد.
توسعه رشتههای فلوشیپ بر اساس نیاز کشور
رشتههایی نظیر پیوند کبد،
ناباروری، پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر اساس نیازهای درمانی کشور راهاندازی شدهاند.
چالشها و چشمانداز آینده
رشد چشمگیر دانشجویان دندانپزشکی تعداد دانشجویان دندانپزشکی از ۱۲۰ نفر به بیش از ۱۸,۵۰۰ نفر افزایش یافته و تعداد دانشکدههای دندانپزشکی نیز به میزان قابل توجهی رشد داشته است.
چشمانداز آینده آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد که هوش ایرانی و برنامهریزی اساتید موجب شد تا همچنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای تأمین سلامت مردم تربیت کنیم.
با وجود برخی مشکلات مانند بدهی دانشگاهها و کمبود بودجه، امید میرود با حمایت دولت این چالشها برطرف شود.