در حالی که دانشجویان دانشگاه شریف همچنان به سختگیریهای بیمورد در امتحانات ریاضی دانشگاه شریف معترض هستند، مسئولان دانشگاه حاضر به ارائه توضیحات شفاف نشده و این موضوع را یک مسئله داخلی میدانند.
ماجرای نمره ۵.۲۳ در درس ریاضی عمومی ۲
اواخر بهمنماه، در نیمسال تحصیلی گذشته، حدود ۷۴۰ دانشجو از رشتههای مختلف دانشگاه شریف درس ریاضی عمومی ۲ را برداشتند.
از این تعداد، ۹۰ دانشجو اقدام به حذف اضطراری این درس کردند و مابقی در امتحان نهایی شرکت کردند.
پس از اعلام نتایج، میانگین نمرات دانشجویان در این درس ۵.۲۳ از ۲۰ اعلام شد!
اعتراضات دانشجویان و برگزاری امتحان مجدد
با توجه به نمرات پایین، حدود ۳۵۰ دانشجو این درس را افتادند. در پی اعتراضات گسترده، برای این دانشجویان امتحان مجدد برگزار شد و قرار شد اگر نمره قبولی کسب کنند، نمره ۱۰ برای آنها درج شود.
با این حال، شورای صنفی دانشجویان نسبت به این تصمیم اعتراض داشت و اعلام کرد که این نمرات پایین نتیجه سختگیریهای غیرضروری اساتید و مشکلات ساختاری در سیستم آموزشی است.
اعتراض به برخورد دوگانه با دانشجویان
پس از برگزاری امتحان مجدد، شورای صنفی اعلام کرد که تمامی دانشجویان رشته شیمی، حتی آنهایی که در امتحان مجدد شرکت نکرده بودند، موفق به گذراندن درس شدهاند!
دانشکده ریاضی دلیل این اقدام را سختی درس برای دانشجویان شیمی (که اغلب دیپلم علوم تجربی دارند) عنوان کرد.
این در حالی است که دانشجویان سایر رشتهها با وجود کسب نمره بالاتر از میانگین، به دلیل نرسیدن به حد نصاب، مردود شدهاند.
درخواست شفافسازی از سوی شورای صنفی شورای صنفی دانشجویان نسبت به این برخورد دوگانه معترض است و خواستار اطلاعرسانی علنی و شفاف در این زمینه شده است.
آنها معتقدند که این روند معیوب که چند دهه است ادامه دارد، تنها با شفافسازی و اصلاحات اساسی قابل حل است.
واکنش مسئولان دانشگاه
در پی پیگیریهای خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا فنایی، رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه شریف، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد و این موضوع را یک مسئله داخلی دانست.
او همچنین اعلام کرد که شورای صنفی به دنبال جوسازی است و نمرات نهایی شدهاند. دکتر محمدعلی کوچکزاده، معاون آموزشی دانشگاه شریف نیز با تأکید بر اینکه این موضوع داخلی است، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.
او گفت که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و نتایج به دانشجویان اعلام شده است.
سختی دروس ریاضی و فیزیک؛ رویه قدیمی دانشگاه شریف
دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه شریف معتقدند که دروس ریاضی ۱ و ۲ و فیزیک ۱ و ۲ از جمله دروس پرحاشیه و سخت این دانشگاه هستند.
آنها سختگیریها، حجم بالای مطالب و مشکلات ساختاری را مانع اصلی یادگیری و کسب نمره مناسب میدانند. از سوی دیگر، برخی اساتید افت سطح علمی دانشجویان را دلیل این مشکلات عنوان میکنند.
بازتاب گسترده در فضای مجازی
این موضوع در فضای مجازی نیز بازتاب گستردهای داشته است.
برخی کاربران دلیل نمرات پایین را افت علمی دانشجویان، به ویژه دانشجویان سهمیهای، دانستهاند. برخی دیگر نیز معتقدند که سختگیری در امتحانات ریاضی و فیزیک دانشگاه شریف یک رسم قدیمی است و هدف آن شکستن غرور دانشجویان است!
جمعبندی
جنجال نمرات پایین درس ریاضی دانشگاه شریف نشاندهنده مشکلات ساختاری در سیستم آموزشی این دانشگاه است.
با وجود اعتراضات دانشجویان و درخواستهای مکرر برای شفافسازی، مسئولان دانشگاه ترجیح میدهند این موضوع را به عنوان یک مسئله داخلی تلقی کنند.
به نظر میرسد برای حل این چالش، نیاز به اصلاحات اساسی در شیوههای آموزشی و ارزشیابی وجود دارد تا هم دانشجویان و هم اساتید بتوانند در یک محیط آموزشی سالم و پویا فعالیت کنند.