Screenshot_1

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: تحول در نظام آموزشی مهندسی باورهای دانشجویی نیازمند بازتعریف نقش تربیتی دانشگاه‌هاست.

مام خمینی (ره) در بدو شکل‌گیری انقلاب و استقرار نظام مقدس اسلامی بر ضرورت «انقلاب فرهنگی» تأکید داشتند و در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه‌ها و سازمان‌های دانشجویی مسلمان سراسر کشور ضمن برشمردن معایب دانشگاه‌های عصر پهلوی، آنها را دانشگاه‌های وابسته و استعماری خواندند و خواستار ایجاد تحول در نظام دانشگاهی کشور شدند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم بازنگری در نظام تربیتی دانشگاه‌ها گفت:

بازتعریف نقش تربیتی دانشگاه‌هاست

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم بازنگری در نظام تربیتی دانشگاه‌ها گفت:

«بر اساس نتایج نظرسنجی‌های ملی، دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی منسجمی برای مهندسی باورهای دانشجویی داشته باشند.»

قبل از انقلاب نیز اکثریت جامعه‌ایرانی مسلمان بود اما نظام و ساختار سیاسی حاکم به معنی واقعی کلمه اسلامی نبودند خاصه وضعیت دانشگاه‌ها در قبل از انقلاب که به لحاظ شکلی از غرب الگوبرداری کرده بودند، همان نظام حاکم بر دانشگاه‌های غربی را داشتند و هم از حیث ساختار و افراد و هم محتوا و … کاملاً غربی بودند.

نقشه راه تحول در نظام دانشگاهی:

۱. بازتعریف مأموریت‌های تربیتی

طراحی سرفصل‌های ترکیبی (علمی-تربیتی)

راه‌اندازی نظام پایش باورهای دانشجویی

ایجاد اتاق‌های فکر تخصصی برای مطالعات فرهنگی

۲. الگوی تربیتی قرآن‌محور

تلفیق “انذار و بشارت” در برنامه‌های آموزشی قرار گیرد.

طراحی دوره‌های “مهارت‌های زندگی اسلامی-دانشجویی” انجام شد.

اجرای طرح “قرآن و سبک زندگی دانشگاهی”

۳. برنامه‌های عملیاتی دانشگاه آزاد:

توسعه دانشکده‌های موضوعی با رویکرد تربیتی

تقریب ظرفیت‌های نهاد نمایندگی و معاونت‌های آموزشی

اجرای طرح “هم‌اندیشی استاد-دانشجو” در تمام رشته‌ها

آمارهای هشداردهنده:

کاهش ۴۰ درصدی مشارکت در برنامه‌های فرهنگی نسبت به دهه ۹۰

رشد ۶۰ درصدی استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی در محیط‌های دانشگاهی

افزایش نگران‌کننده برخی آسیب‌های اجتماعی در محیط‌های دانشجویی

راهکارهای پیشنهادی:

ایجاد “سامانه پایش فرهنگی هوشمند” با قابلیت رصد تحولات

راه‌اندازی “خط‌مشاوره باور” با حضور روانشناسان و کارشناسان دینی

اجرای طرح “استاد راهنمای تربیتی” در کنار استاد راهنمای تحصیلی

بعد از دوران کرونایی شاهد هستیم که فضای مجازی عمومیت یافت و توانست اذهان و قلوب نوجوانان و جوانان را به تسخیر خود درآورد، دانشجویان در این دوران از فضای سازنده دانشگاه فاصله گرفتند و در فضای ولنگار و ره‌ای مجازی وارد شدند و تحت تأثیر القائات سو دشمنان قرار گرفتند. لذا به نظر می‌رسد مبحث اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این برهه بیش از هر زمانی موضوعیت دارد و سند آن باید بازخوانی و احیا شود.

نقش فناوری در تحول تربیتی:

بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای تحلیل روندهای فکری دانشجویان

طراحی اپلیکیشن‌های تعاملی تربیتی

ایجاد پلتفرم‌های گفتمان‌سازی دانشجویی

توصیه‌های سیاستی:

اختصاص ۳۰ درصد از بودجه فرهنگی به برنامه‌های تربیتی پایدار

ایجاد پیوند سازمانی بین نهاد نمایندگی و معاونت‌های آموزشی

طراحی نظام انگیزشی برای اساتید فعال در حوزه تربیت

طهرانچی در پایان با اشاره به ضرورت تحول در روش‌ها تأکید کرد:

«ما نیازمند ترکیب هوشمندانه “تبدیل” (تغییرات سریع) و “تحول” (تغییرات بنیادین) در نظام دانشگاهی هستیم. این مسیر تنها با همکاری همه نهادهای دانشگاهی ممکن خواهد بود.»

تماس برای اطلاعات بیشتر:

دبیرخانه تحول تربیتی دانشگاه آزاد: ۰۲۱-۸۴۰۶۲۰۰۰ سامانه ارتباطات مردمی: www.iau.ir/culture کانال اطلاع‌رسانی رسمی: @iau_cultural_affairs

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه