نظام نمره دهی سنتی

صراف: باید دانشجویان را بر اساس توانمندی‌های عملی ارزیابی کنیم نه نظام نمره دهی سنتی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ضرورت تحول در نظام ارزشیابی دانشگاهی گفت:

«باید نظام نمره دهی سنتی حذف یا تضعیف شود و جای خود را به ارزیابی مبتنی بر مهارت‌های عملی بدهد.»

دکتر حسین سیمایی صراف در مراسمی با تبریک میلاد حضرت معصومه(س) و تسلیت حادثه بندر رجایی، به مشکلات نظام آموزشی فعلی اشاره کرد:

«ما با فارغ‌التحصیلانی مواجهیم که فاقد مهارت‌های کاربردی هستند.

به عنوان مثال، یک دانشجوی حقوق پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌تواند یک دادخواست ساده تنظیم کند.»

محورهای اصلی سخنان وزیر علوم:

۱. معضل بیکاری و ارتباط آن با آموزش‌های نظری

ضعف مهارت‌های عملی عامل اصلی افزایش نرخ بیکاری

ضرورت اجرای سند برنامه پنجم توسعه که ۴۰٪ آموزش‌ها را مهارتی می‌داند

رشد ۸۰ درصدی بودجه دانشگاه ملی مهارت در سال جاری

۲. چالش‌های زیرساختی مراکز مهارت‌آموزی

وجود دانشجویان مشتاق در کارگاه‌های فقیر و کم امکانات

نیاز به بازنگری اساسی در توزیع منابع و امکانات

لزوم بروزرسانی تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی

۳. تحول در شیوه‌های ارزشیابی

پیشنهاد حذف نمره‌دهی سنتی در دانشگاه ملی مهارت

جایگزینی ارزیابی مهارت‌محور به جای آزمون‌های تئوری

امکان تعمیم این روش به سایر رشته‌ها به ویژه علوم انسانی

۴. بازنگری در سرفصل‌های آموزشی

ضرورت مشارکت صنایع در طراحی محتوای درسی

تأکید بر دروس مهارت‌محور در برنامه‌ریزی آموزشی

توانمندسازی اساتید دانشگاه‌های مهارتی

سخن پایانی وزیر:

صراف با اشاره به تغییر نگرش دانشجویان گفت:

«خوشبختانه جوانان به این درک رسیده‌اند که مدرک دانشگاهی به تنهایی تضمین‌کننده اشتغال نیست.

ما باید نظام آموزشی را به سمتی ببریم که دانشجو را برای بازار کار واقعی آماده کند.»

این طرح تحولی که با استقبال خوبی از سوی جامعه دانشگاهی مواجه شده، می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ آموزش عالی مهارت‌محور کشور باشد.

وزارت علوم اعلام کرده است که جزئیات این برنامه را به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه