پیشنهاد اختصاص مالیات پزشکان به توسعه دانشگاهها
دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی از پیشنهاد اختصاص بخشی از مالیات پزشکان و دندانپزشکان به نوسازی تجهیزات آموزشی، احداث خوابگاههای دانشجویی و تقویت مراکز پژوهشی خبر داد.
این طرح با هدف بهبود زیرساختهای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی مطرح شد.
جزئیات پیشنهاد مطرحشده در نشست شورای آموزش دندانپزشکی
مهدی کدخدازاده اعلام کرد که این پیشنهاد در چهلوسومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ارائه شده است.
وی با اشاره به چالشهای مالی و زیرساختی دانشکدههای دندانپزشکی، از پزشکان و دندانپزشکان خواست تا در صورت تمایل، بخشی از مالیات خود را به دانشگاههای علوم پزشکی اختصاص دهند.
حمایت از پروژههای آموزشی و پژوهشی با مشارکت جامعه پزشکی
کدخدازاده تأکید کرد که این اقدام میتواند در قالب حمایت از احداث خوابگاههای دانشجویی، نوسازی تجهیزات آموزشی و تقویت مراکز تحقیقاتی انجام شود.
وی افزود: «با توجه به محدودیت بودجههای آموزشی و پژوهشی، مشارکت هوشمندانه جامعه پزشکی میتواند نقش کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش دندانپزشکی ایفا کند.»
فرآیند قانونی اجرای این طرح چگونه است؟
به گفته دبیر شورای آموزش دندانپزشکی، این طرح از طریق هماهنگی با سرممیزان مالیاتی و در چارچوب مقررات سازمان امور مالیاتی کشور اجرایی خواهد شد.
وی توضیح داد: «این رویکرد نهتنها بار مالیاتی مودیان را افزایش نمیدهد، بلکه جهتدهی مؤثرتری به منابع مالی دارد و مسئولیت اجتماعی حرفهای در حوزه سلامت را تقویت میکند.»
استقبال اعضای شورا و پیگیری سازوکارهای اجرایی
کدخدازاده با اشاره به استقبال اعضای شورای آموزش دندانپزشکی از این پیشنهاد، اعلام کرد که مقرر شده دانشکدههای دندانپزشکی با همکاری معاونت حقوقی دانشگاهها، سازوکارهای اجرایی و حقوقی آن را پیگیری کنند.
پشتوانه قانونی طرح در برنامه پنجساله هفتم توسعه
وی خاطرنشان کرد که این طرح بر اساس قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه و ماده ۲ آییننامه خیرین قابل اجراست.
بر این اساس، خیرین میتوانند با پیشنهاد دستگاه اجرایی مربوطه، بخشی از هزینههای خود را جایگزین اعتبارات دولتی کنند و از مزایای مالیاتی بهرهمند شوند.
آییننامه اجرایی طرح و جزئیات مالیاتی آن
بر اساس گزارش مهر، هیئت وزیران در جلسه ۲۵ آذر ۱۴۰۳ آییننامه اجرایی این طرح را تصویب کرد.
بر اساس این آییننامه، خیرین (اعم از حقیقی و حقوقی) که بیش از ۵۰ درصد هزینههای طرحهای مصوب را تأمین کنند، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد از هزینههای انجامشده به عنوان اعتبار مالیاتی به آنها تعلق میگیرد.
مزایای مالیاتی برای مشارکتکنندگان در طرحهای آموزشی
ماده ۱۷۲ قانون مالیاتهای مستقیم نیز تصریح میکند که کمکهای بلاعوض به مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی از درآمد مشمول مالیات قابل کسر است.
این ماده انگیزه مضاعفی برای مشارکت جامعه پزشکی در توسعه زیرساختهای آموزشی فراهم میکند.
این طرح با ترکیب ظرفیتهای مالیاتی و مشارکت خیرین، گامی مؤثر در جهت رفع کمبودهای زیرساختی دانشگاههای علوم پزشکی محسوب میشود.