ایدهای از دل صنعت برای آموزش دانشگاهی
محمد علیاکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی میگوید شهید طهرانچی در بازدیدی میدانی از یک کارخانه، به این نتیجه رسید که دروس دانشگاهی باید با نیازهای واقعی صنعت پیوند مستقیم داشته باشند. از همین نگاه، پیشنهاد تحول در آموزش از حالت رشتهمحور به سمت موضوعمحور شکل گرفت؛ مدلی که دانشجو را بر اساس علاقه و مسئلهمحوری تربیت میکند، نه فقط بر اساس عنوان رشته تحصیلی.
دانشکدههایی بر اساس نیازهای جامعه
در ساختار جدید، دانشکدهها نه با عنوان سنتی، بلکه بر اساس موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، انرژی، حملونقل، ساختمان، معدن و فضای مجازی تعریف شدهاند.
>پذیرش دانشجو نیز براساس علاقه به این حوزهها صورت میگیرد؛ مثلاً دانشجوی مهندسی شیمی میتواند در حوزه داروسازی یا انرژیهای نو تخصص پیدا کند، یا دانشجوی مهندسی برق در پروژههای مربوط به ساختمانهای هوشمند مشارکت داشته باشد.
آموزش کارشناسی، پژوهش تحصیلات تکمیلی
علیاکبری بر اهمیت مقطع کارشناسی بهعنوان زیربنای آموزش دانشگاهی تأکید کرده و میگوید که تمرکز در این مقطع بر آموزش خواهد بود. در حالی که در مقاطع بالاتر همچون کارشناسیارشد و دکتری، پژوهشها و پایاننامهها باید در راستای مأموریتهای دانشکده موضوعمحور دانشگاه آزاد طراحی شوند.
در این مدل، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت دانشکدهها آموزشی و ۷۰ تا ۸۰ درصد پژوهشی است. تمرکز اصلی نیز بر ایجاد پروژههای واقعی، کاربردی و مسئلهمحور در همکاری با صنعت و نهادهای اجتماعی قرار دارد.
از ناظر علمی تا بازیگر جامعهمحور
به گفته علیاکبری، دانشگاه آزاد اسلامی باید از نقش صرفاً ناظر علمی خارج شود و به کنشگر فعال در حل مسائل کشور تبدیل گردد. او مفهوم «بهرهوری اجتماعی» را مطرح میکند و میگوید آموزش عالی زمانی مؤثر خواهد بود که خروجی آن منجر به تولید محصولات ملموس مانند الگوریتمهای بومی در هوش مصنوعی یا سامانههای حملونقل ملی شود.
انتخاب مسیر بر اساس علاقه
در این مدل، دانشجویان میتوانند از دروس اختیاری، دورههای بینرشتهای و فعالیتهای میدانی در محیطهای صنعتی بهرهمند شوند. مسیر یادگیری و تحقیق خود را بر اساس علاقهمندی شخصی انتخاب کنند. هدف نهایی نیز ایجاد احساس تعلق بیشتر به حوزه تخصصی است.