دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (SKUMS)، واقع در مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری، در سال ۱۳۶۵ فعالیتش را با تأسیس دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، پذیرش اولیه ۲۶۰ دانشجو و در ادامه با راه‌اندازی دانشکده پزشکی در سال ۱۳۶۵–۶۶ آغاز کرد. امروزه، با بیش از ۲٬۵۰۰ دانشجو، ۲۴۴ عضو هیئت علمی و ۷ دانشکده فعال—شامل پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت، پیراپزشکی، فناوری‌های نوین پزشکی و دانشکده علوم پزشکی بروجن—و ارائه بیش از ۱۹ رشته در ۷ مقطع تحصیلی، این دانشگاه به‌عنوان یک مرکز آموزش، پژوهش و درمان برجسته در غرب کشور شناخته می‌شود.

تاریخچه

  • ۱۳۶۵: کلید خوردن فعالیت دانشگاه با پذیرش دانشجوی پرستاری و پیراپزشکی در دو دانشکده اولیه.

  • ۱۳۶۶: راه‌اندازی مستقل دانشکده پزشکی با پذیرش ۱۱۰ دانشجو.

  • امروز با حدود ۳۰٬۰۰۰ مترمربع فضای آموزشی، تجهیزات مدرن، چهار مرکز تحقیقاتی و دو بیمارستان آموزشی، پیشتاز در پژوهش و آموزش عملی است.

دانشکده‌ها و پردیس

دانشگاه شامل این دانشکده‌هاست:

  1. پزشکی

  2. دندان‌پزشکی (تأسیس ۱۳۹۳)

  3. پرستاری و مامایی

  4. بهداشت

  5. پیراپزشکی

  6. فناوری‌های نوین

  7. دانشکده علوم پزشکی بروجن در شهرستان بروجن.

 رشته‌های تحصیلی

رشته‌ها شامل ۱۹ رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه‌ای، تخصص و PhD هستند؛ از پزشکی، دندان‌پزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت محیط و عمومی، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، هوشبری و فوریت پزشکی.

امکانات آموزشی و درمانی

  • دو بیمارستان آموزشی (آیت‌الله کاشانی و هاجر) و همکاری با ۱۰ بیمارستان و درمانگاه استان.

  • چهار مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده علوم پایه سلامت با محورهایی مانند سلولی-مولکولی، سرطان، مدل‌سازی و عوامل اجتماعی اثرگذار بر سلامت .

  • دو کتابخانه تخصصی، کلاس‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز، کلینیک دندان‌پزشکی و زیرساخت فناوری اطلاعات با دسترسی اینترنتی .

فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی

  • کانون‌ها و انجمن‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی فعال.

  • میزبان جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌هایی مانند جشنواره مطهری و اردوهای جهادی.

خوابگاه و امکانات رفاهی

  • خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی در محیطی امن.

  • امکانات رفاهی شامل سالن ورزشی و کتابخانه.

تماس و آدرس

  • آدرس: شهرکرد، بلوار کاشانی، ستاد مرکزی دانشگاه

  • تلفن مرکزی: ۰۳۸‑۳۳۳۳۰۰۶۱

  • وب‌سایت رسمی: skums.ac.ir .

نکات جذاب برای دانشجویان

  • تمرکز جدی روی پژوهش: کسب رتبه اول میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در فعالیت پژوهشی برای بیش از ۱۵ سال

  • توانمندسازی عملی قوی: آموزش در بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی منطبق با استانداردهای درمانی روز

  • تنوع رشته‌ای مناسب: امکان ادامه تحصیل تا مقاطع تخصص و PhD

  • فضای آرام و استان کم‌هزینه: شهرکرد شهری دانشجویی با هزینه مناسب زندگی و طبیعت زیبا

  • پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی: کانون‌ها، انجمن‌ها و فضای مشارکت اجتماعی موجب فراهم شدن تجربه متنوع دانشجویی

دانشگاه علوم پزشکی تهران: علم کلید پیشرفت و توسعه پایدار

علم کلید پیشرفت و موفقیت در جوامع است. دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در افتتاحیه طرح «حامیم» با تاکید بر اهمیت علم، کلید پیشرفت و دانش در جوامع، بر لزوم تربیت نسل جدیدی از متخصصان با رویکرد علمی و تعالی‌گرا صحبت کرد. وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در توسعه جوامع، دانشگاه را…

برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی

گامی در جهت ارتقای کارایی و اثربخشی؛ برنامه جامع عدالت گامی در جهت ارتقای کارایی و اثربخشی است. راه اندازی برنامه جامع عدالت انتخاب این برنامه به عنوان فرایند برتر ستادی، نشان‌دهنده تعهد وزارت بهداشت به استفاده بهینه از منابع و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. دکتر غلامرضا حسن‌زاده، استاد دانشگاه علوم…

ارتقای جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در سطح بین‌المللی

ارتقای جایگاه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در رتبه‌بندی جهانی تایمز 2025 در آخرین رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها توسط موسسه تایمز، شاهد افزایش چشمگیر حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بوده‌ایم. بر اساس اعلام دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران که در این رتبه‌بندی معتبر جهانی حضور دارند، نسبت به…

دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۴ برنامه ویژه به جذب محققان پسادکتری می‌پردازد

تلاش برای جذب محققان پسادکتری در دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران از برنامه‌ریزی این دانشگاه برای جذب محققان پسادکتری خبر داد. دکتر حسین قنبری اعلام کرد که اولین فراخوان جذب محققان به زودی منتشر خواهد شد و حداقل ۱۰ پژوهشگر در این مرحله پذیرش می‌شوند. اهمیت بهره‌گیری…