همایش «علم متعهد» روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این همایش برخی اعضای هیات علمی دانشگاه شریف نظرات خود را بیان کردند.
همایش علم متعهد
آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این همایش بیان کرد: اصطلاح علم متعهد ابهامات زیادی دارد که موجب شده افراد نگاههای کاملاً متفاوتی به آن داشته باشند. در موضوع سیاستگذاری دو اصل بسیار مهم است، آنجایی که هستیم و آنجا که میخواهیم برویم، ما باید برای امروز خود برنامهریزی کنیم اما نباید نگاه خود را از آرمانها برداریم.
الستی افزود: متاسفانه مشکل نهادهای سیاستگذاری ما عملزدگی است که موجب شده به آرمانهای خود نرسیم.
در ادامه علی نقی مشایخی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف بیان داشت: علم برای شناخت قوانین و قواعد حاکم بر جهان است و با شناخت مطلوب از علم، فرد و یا جامعه تصمیم میگیرد در چه جهتی از آن استفاده کند.
مشایخی علم متعهد را علمی تعریف کرد که بر مبنای واقعیتها باشد و افزود: در غیر این صورت فرد اطلاعات را طوری تفسیر میکند که خود دوست دارد تا اینگونه فرضیه وی درست تلقی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شریف ادامه داد: بسیاری از گرفتاری و مشکلات ما مانند آلودگی هوا، بیکاری، ترافیک و مهاجرت نخبگان ناشی از نبود زمینه مناسب برای توسعه علم در کشور است که البته علت نبود ۹۵ درصد فارغالتحصیلان رشتههای برق و کامپیوتر در کشور هم همین موضوع است.
همایش علم متعهد
محمد مهدی نایبی عضو دیگر هیئت علمی دانشگاه شریف بیان کرد: از نظر من علم نافع علمی است که برای جامعه مفید باشد، شاید نتوان به صورت سریع آن را پیادهسازی کرد اما نباید نگاه خود را محدود کنیم.
وی افزود: متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که نگاه میکنیم دانشمندان غربی به دنبال چه هستند تا ما هم به همان سمت حرکت کنیم در حالی که ممکن است اصلاً به کار جامعه ما نیاید.
دکتر نایبی در ادامه گفت: از نظر من صنعت یعنی جایی که محصولی با قیمت مناسب برای رقابت در عرصه جهانی تولید میشود، متاسفانه ما در کشور حاشیه امنی را برای برخی کارخانهها ایجاد کردیم تا محصولات بیکیفیت خود را به چند برابر قیمت بفروشند که ایرانخودرو و سایپا از جمله آنهاست و من اصلاً آنها را بهعنوان صنعت قبول ندارم.
وی اظهار داشت: ما ۴.۸ میلیون دانشجو داریم یعنی ۶ درصد جمعیت کشور، درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا این آمار ۳ درصد است یعنی ما ۲ برابر استاندارد جهانی دانشجو داریم، ظرفیت آموزش عالی در سالهای اخیر به شکل بیرویهای گسترش یافته که موجب شده بار مالی زیادی به حاکمیت اعمال شود و به طبع آن به جای اینکه منابع مالی در اختیار نخبگان و محققان قرار بگیرد صرف آموزش خیل کثیری از دانشجویان میشود.
نایبی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهحلهای این حوزه لغو امتیاز برخی مراکز دانشگاهی یا تجمیع آنهاست، ادامه داد: ما در حوزه پزشکی مشکل چندانی در اشتغال نداریم چون تنها یک وزارتخانه متولی آموزش و تولید اشتغال این دانشجویان است اما در وزارت علوم افراد به شکل گسترده و برنامهریزی نشدهای آموزش میبینند و سرانجام هم شغلی برای آنها وجود ندارد.
بسیاری از نخبههای ما در کشور سرگردان هستند
در پایان نیز رضا یوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از نخبههای ما در کشور سرگردان هستند یا از کشور خارج شدهاند و مشکل اصلی کشور ما این است که هنوز جایگاه علم به شکل مناسب تعریف نشده است.
دکتر یوسفی بیان کرد: در کشور ما علم جهت مناسب ندارد و حتی برخی آن را در حد یک وسیله میدانند در حالی که علم جزئی از ذات انسان است.
این عضو هیات علمی ادامه داد: ما در صنایعی همچون انرژی اتمی و نانو تکنولوژی پیشرفتهای خوبی داشتیم زیرا نگاه فعالان این عرصه نگاه انقلابی و تلاش برای پیشرفت کشور بوده است و اگر پیشرفت مناسبی در خودروسازی نداریم مشکل در هدفگذاری این حوزه یعنی انباشت سرمایه است.