Skip to content
تفاوت دوره MBA و DBA

تفاوت دوره MBA و DBA چیست؟

یکی از متداول‌نرین سوالات علاقه‌مندان به تحصیل دوره‌های عالی مدیریت، تفاوت دوره MBA و DBA است. در این یادداشت، به این پرسش شما پاسخ داده شده است.

تفاوت دوره MBA و DBA

آیا تشخیص مدرک MBA از مدرک DBA برای شما سخت است؟ ممکن است گیج‌کننده باشد و ممکن است بسیار شبیه به هم به نظر برسند، اما تفاوت‌های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. در اینجا، با توضیحی ساده در مورد هر مدرک شروع می‌کنیم. سپس بیشتر، تفاوت‌های کلیدی آنها را ارزیابی خواهیم کرد.

مدرک MBA چیست؟

دانشجویان در یک برنامه مدرک MBA (کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی) با مطالعه مقالات و کتاب‌های درسی موجود در ژورنال‌های علمی، در مورد روندها و نظریه‌های کسب‌وکار یاد می‌گیرند. به این ترتیب آنها با موضوعات و استراتژی‌های جدید از جمله مدیریت تنوع، جهانی شدن، فناوری و پیش‌بینی آشنا می‌شوند. دانشجویان همچنین با مشکلات پیچیده دنیای واقعی به چالش کشیده می‌شوند و به متخصصانی تبدیل خواهند شد که آماده رهبری سازمان‌ها و تیم‌ها هستند.

برنامه‌های MBA می‌توانند سرفصل‌های مختلفی را ارائه دهند که به دانشجویان امکان می‌دهد در جنبه‌های تجاری خاص مانند:

  • کارآفرینی
  • امور بین‌الملل
  • اقتصاد
  • امور مالی
  • سایر مسائل مدیریتی

تخصص کسب کنند.

MBA مخفف Master of Business Administration است. در این دوره آموزشی، دیدگاه جامعی از تجارت را به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که شامل حسابداری، امور مالی و بازاریابی و سایر موضوعات است. همانطور که دانشجویان برنامه را پشت سر می‌گذارند، می‌توانند انتظار داشته باشند که مهارت‌های خود از جمله مهارت‌های رهبری را افزایش دهند.

در همه موارد، دانشجویان برای ثبت نام در مقطع MBA باید ابتدا مدرک لیسانس بگیرند. در بسیاری از موارد، آنها قبل از کسب این مدرک تحصیلات تکمیلی، چندین سال تجربه عملی نیز دارند.

با داشتن MBA در رزومه خود، مزیت رقابتی نسبت به متقاضیان بدون آن کسب می‌کنید. علاوه بر این، می‌توانید فرصت‌های شغلی خود را برای موقعیت‌های سطح بالا گسترش دهید و انتظار داشته باشید که پتانسیل درآمد خود را افزایش دهید.

مدرک DBA چیست؟

دانشجویان یک برنامه درجه DBA (دکتر مدیریت کسب و کار) به نقد نظریه‌ها و ژورنال‌های علمی می‌پردازند و دانش خود را در مورد رشته با انجام تحقیقات خود گسترش می‌دهند. به این ترتیب، دانشجویان، تفکر انتقادی و مهارت‌های حل مسئله را در دنیای واقعی کسب می‌کنند.

اگرچه دانشجویان یک برنامه DBA به احتمال زیاد در حال حاضر در این صنعت کار می‌کنند، این مدرک به دلیل انعطاف‌پذیری آن، از جمله تدریس به عنوان اساتید کمکی، فرصت‌هایی را برای فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد تا در صنایع مختلف کار کنند.

DBA مخفف Doctor of Business Administration است. هنگامی که نام اختصاری DBA را جستجو می‌کنید، ممکن است با تعریف «انجام کسب و کار به عنوان» مواجه شوید. بنابراین، برای شروع، ما توضیح می‌دهیم که ما در مورد انجام تجارت به عنوان …» صحبت نمی‎کنیم، بلکه به معنای مدرک DBA است.

برنامه دکترای مدیریت معمولاً برای ایجاد دانش و مهارت‌هایی که فرد در یک برنامه MBA به دست نمی‌آورد طراحی می‌شود. گفته می شود که برنامه‌های DBA تئوری، تجربه حرفه‌ای و تحقیقات علمی را با هم ترکیب می‌کنند تا فارغ‌التحصیلان بتوانند راه حل‌هایی برای مشکلات بیابند و بینش عمیق‌تری در زمینه کسب و کار به دست آورند.

آیا می‌توانید DBA بدون MBA بگیرید؟

معمولاً داشتن مدرک MBA و تجربه حرفه‌ای برای گذراندن دوره DBA ضروری است. با این حال، پیش نیازهای تحصیلی می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند. بنابراین، ممکن است بدون مدرک MBA (یا سایر کارشناسی ارشد) اما با تجربه واقعی، پذیرفته شوید.

تفاوت دوره MBA و DBA: مسائل کلیدی

تمایز اولیه بین این دو این است که MBA یک مدرک مدیریت عمومی است، در حالی که DBA یک مدرک خاص‌تر است.

DBA مجموعه‌های مهارتی تخصصی و واقعی مانند تحقیق در مورد مسائل و ارائه روش‌های حل مسئله مربوط به یک حوزه مورد علاقه را به شما اطلاع و ارائه می‌دهد. در حالی که MBA استاندارد است، اما به طور هدفمند برای ارائه یک نمای کلی مدیریتی طراحی شده است.

اگر یک برنامه DBA را با یک برنامه MBA مقایسه کنیم، قبلی بیشتر به مطالعه مستقل متکی است. مدارک MBA معمولاً توسط متخصصان تجارت جاه‌طلبی که به دنبال پیشرفت شغلی خود با درک و به کارگیری تئوری‌های تجاری موجود هستند، دنبال می‌شوند. از سوی دیگر، مدرک DBA به متخصصان تثبیت‌شده این امکان را می‌دهد تا با توسعه و به کارگیری ایده‌ها و شیوه‌های جدید، مشاغل خود را گسترش دهند.

علیرغم تفاوت‌هایشان، هر دو مدرک MBA و DBA، دانشجویان را برای نقش‌های مدیریتی و رهبری در مورد فرصت‌های شغلی واجد شرایط می‌کند. با این حال، متخصصانی که DBA دریافت می‌کنند می‌توانند منتظر پست‌های اجرایی و نقش‌های رهبری در دانشگاه و تحقیقات باشند.

حقوق و دستمزد مدرک MBA در مقابل DBA

همانطور که در بالا ذکر شد، فارغ‌التحصیلان MBA و DBA معمولاً نقش‌های اجرایی و مدیریتی را به عهده می‌گیرند که میانگین حقوق نسبتاً شش رقمی دریافت می‌کنند. هر دو درجه درهایی را به سمت مناصب سطح بالا باز می‌کنند، اگرچه رتبه و مسئولیت‌ها ممکن است متفاوت باشد.

DBA در مقابل MBA: چشم‌انداز شغلی

در حالی که این مدارک در برخی موارد مشترک هستند، اما به دلایل مختلف در نظر گرفته شده و انتخاب می‌شوند.

با فارغ‌التحصیلی از یک برنامه DBA، می‌توانید انتظار کسب دانش عمیق در زمینه تئوری و تحقیق را داشته باشید که می‌تواند در محیط‌های تجاری به کار رود. مدرک DBA همچنین می‌تواند شما را برای کار در بسیاری از زمینه‌ها، به ویژه نقش‌های ارشد و کسانی که برای موفقیت به روش‌های تحقیق متکی هستند، مجهز کند.

به عنوان مثال، فارغ التحصیلانی که دارای دکترای مدیریت بازرگانی هستند، می توانند موقعیت‌هایی را در موارد زیر کسب کنند:

  • مشاوره خصوصی
  • پست مدیریت
  • کارآفرینی
  • مدیریت آموزش و پرورش
  • نقش‌های دولتی

به طور مشابه، افرادی که دارای مدرک MBA هستند نیز می‌توانند در سمت‌های اجرایی و سطح ارشد کار کنند. فارغ التحصیلان MBA تمایل دارند نقش‌هایی را پیدا کنند:

  • مشاوران مالی
  • بانکداران سرمایه‌گذاری
  • مدیران فناوری اطلاعات
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر عملیات
  • مدیران منابع انسانی

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا