Skip to content
اکسپو چیست؟

اکسپو چیست؟

با شروع نمایشگاه اکسپو در دبی سوالی که برای افراد زیادی پیش می‌آید این است که کلا اکسپو چیست؟ نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ از اول اکتبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۸۲ روز در دبی برگزار می‌شود. اکسپوها رویدادهای جهانی هستند که هدف اصلی آن‌ها یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های اساسی پیش روی بشریت است. آن‌ها این کار را از طریق ارائه فعالیت‌های جذاب و فراگیر در یک حوزه خاص انجام می‌دهند. این رویدادهای عمومی بزرگ که توسط دولت‌ها سازماندهی و تسهیل می‌شوند و کشورها و سازمان‌های بین‌المللی (شرکت‌کنندگان رسمی) را گرد هم می‌آورد، از نظر توانایی جمع آوری میلیون‌ها بازدیدکننده، ایجاد پویایی‌های جدید و تسریع تغییرات در شهرهای میزبان خود بی‌رقیب هستند.

در توضیح اکسپو چیست؟ باید گفت: چهار نوع نمایشگاه اکسپو تحت نظارت دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها (BIE) برگزار می‌شود: اکسپوهای جهانی، اکسپوهای تخصصی، اکسپوهای مربوط به حوزه گیاهان و باغبانی و‌ترینال دی میلانو (Triennale di Milano)

نمایشگاه اکسپو چیست؟

نمایشگاه‌ها جهان را در خلال یک پروژه عظیم و مشترک گرد هم می‌آورند تا راه‌حل‌هایی برای چالش اساسی پیش روی بشریت بیابند. این چالش از طریق موضوع اکسپو، که به عنوان سکوی پرشی برای آنچه شرکت‌کنندگان به نمایش می‌گذارند و آنچه رویدادهای فکری و فرهنگی حول آن سازماندهی می‌شوند عمل می‌کند، مشخص شده و به آن پرداخته می‌شود. در یک محیط آموزشی و ارتباطی، این نگرانی مشترک که بر اساس موضوع نمایشگاه است، شرکت‌کنندگان بین‌المللی را تشویق می‌کند تا ایده‌ها و بهترین روش‌هایشان را با هم تبادل کنند، راه‌حل‌هایی بیابند و اشکال جدیدی از همکاری را در یک محیط بدون تقابل و رقابت توسعه دهند. میراث فکری نمایشگاه اکسپو که اغلب در قالب یک سند یا مانیفست سیاستی ارائه می‌شود، نتیجه گفتگو، اقدام و نوآوری ارائه شده و مبادله شده در طول این رویداد است که نشان دهنده نقش اکسپو در دیپلماسی عمومی است.

نمایشگاه‌های اکسپو، سفری فراگیر و جذاب در یک موضوع کلیدی

اکسپوها با ترکیب طیف گسترده‌ای از تجربیات بصری و حسی، دنیاهای کوچک و زودگذری هستند که تجربیات به یاد ماندنی را به شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. معماری نوآورانه محل اکسپو، نمایشگاه‌های تعاملی در داخل غرفه‌های بین‌المللی، فناوری‌های نوآورانه و برنامه‌های فرهنگی غنی، همگی اکسپو را به تجربه‌ای دلپذیر و جذاب برای بازدیدکنندگان تبدیل می‌کند. با هدف آموزش، نمایشگاه‌های اکسپو جرقه شهروند فعال بودن را در افراد ایجاد می‌کنند، رفتارهای جدیدی را شکل می‌دهند و میزان آگاهی از چالش‌های پیش روی بشر در سراسر جهان را افزایش می‌دهند. نمایشگاه‌های اکسپو با ارائه تصویری از جهان در یک زمان معین، آشنایی فرهنگ‌های جدید با یکدیگر را پیش برده و تشویق می‌کنند و همچنین درک عمومی از ارتباطات متقابل را تقویت می‌کنند.

نمایشگاه اکسپو 2020

اکسپو، یک پلتفرم منحصر به فرد برای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملت‌ها

با گردآوری کشورها از سراسر جهان، اکسپوها فرصت نادری را برای ترویج دیپلماسی عمومی چندجانبه و تقویت درک بهتر روابط جهانی فراهم می‌کنند. کشورها در غرفه‌های خود نوآوری‌های فناورانه و فرهنگ‌های ملی‌شان را به نمایش می‌گذارند و با جامعه مدنی تعامل می‌کنند تا هویت ملی مثبت و متمایزی برای خود ایجاد کنند. نمایشگاه‌های اکسپو در شکل دادن به درک ملت‌ها و فرهنگ‌ها، افزایش آگاهی در مورد کشور میزبان و شرکت‌کنندگان بین‌المللی از طریق کمک به شکل دادن و ارتقای وجهه و شهرت یک ملت، قدرت ویژه‌ای دارند.

نمایشگاه اکسپو، کاتالیزوری برای تغییر

توسعه اقتصادی و فرهنگی که از میزبانی اکسپو ناشی می‌شود، انگیزه‌ای برای تحول پایدار شهری در محل اکسپو و فراتر از آن است. پروژه‌های اکسپو بخش کلیدی برنامه‌های توسعه شهری هستند که به عنوان یک کاتالیزور برای تسریع تحول شهرها و تأثیر طولانی‌مدت بر جامعه به دو صورت ملموس (معماری، شهرسازی) و ناملموس (فرهنگ، آموزش) عمل می‌کنند. برای شهروندان، اکسپوها این ظرفیت را دارند که رویاها، خواسته‌ها و الهامات آن‌ها را آزاد کنند و تحرک و خودآگاهی آن‌ها را افزایش دهند.

نمایشگاه‌های اکسپو، پنجره ای رو به جهان

شرکت در نمایشگاه اکسپو به کشورها اجازه می‌دهد تا یک دنیای مینیاتوری زودگذر، دنیای کوچکی از پیشرفت و گفتمان جهانی ایجاد کنند. اکسپوها یک صحنه بین‌المللی منحصر به فرد برای مشارکت در دیپلماسی فرهنگی و تعامل با کشور میزبان، سایر شرکت‌کنندگان، گردشگران، شرکای تجاری و سرمایه گذاران فراهم می‌کنند. هر کشور از طریق غرفه‌ها یا فضاهای اختصاصی، خودش را به مخاطبان گسترده و متنوع معرفی می‌کند و در نتیجه دهکده‌ای جهانی ساخته می‌شود که تجربه‌ای بی‌سابقه را به بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا