سامانه گلستان (یا سیستم جامع گلستان) یک سامانه آموزشی است که با هدف الکترونیکی کردن فرایندهای آموزشی دانشگاهها از سال ۱۳۷۹ در حال توسعه است.
سامانه گلستان دانشگاهها
- سامانه جامع آموزش دانشگاه تهران
- سامانه گلستان دانشگاه فرهنگیان
- سامانه دانشگاه پیام نور
- سیستم جامع دانشگاهی گلستان دانشگاه خوارزمی
- سامانه دانشگاه شهیدبهشتی
- سیستم جامع دانشگاه اصفهان
- سامانه دانشگاه علم و صنعت
- سیستم جامع دانشگاهی دانشگاه یزد
- سامانه دانشگاه بینالمللی امام خمینی
- سیستم آموزش دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
- سامانه دانشگاه تربیت مدرس
- سامانه دانشگاه لرستان
- سامانه گلستان دانشگاه مازندران
- سامانه آموزش دانشگاه صنعتی اصفهان
- سیستم آموزش دانشگاه شهیدباهنر کرمان
- سامانه دانشگاه ایلام
تاریخچه سامانه
- اسفندماه ۱۳۷۹ – اسفندماه ۱۳۸۲: تجزیه و تحلیل، طراحی، پیاده سازی، تست و تحویل
- ۱۳۸۳: زیرسیستمهای ارزشیابی و تسویه حساب دانشجویی و زیرسیستم حق التدریس استادان
- ۱۳۸۴: سیستم اطلاعات پژوهشی دانشگاه
- ۱۳۸۶: سیستم دانشجویی شامل زیرسیستمهای خوابگاه، وام، کار دانشجویی و تشکلهای دانشجویی
راهنمای استفاده از سامانه
صفحه اصلی سامانه
پس از ورود به صفحه اصلی سامانه، چنین محیطی را مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی هر کدام از تبهای بالا (سربرگها) میتوانید وارد بخش مربوطه شوید. به صورت معمول، این تبها در سامانه گلستان وجود دارند:
- اطلاعات شخصی و کلی
- پیشخوان خدمت // پرداخت شهریه
- گزارشهای آموزشی
- تکمیل پرسشنامه
- خوابگاه
- وام دانشجویی
اطلاعات جامع دانشجو
این بخش، یکی از مهمترین قسمتهایی است که مورد مراجعه دانشجویان است. در بخش اطلاعات جامع دانشجو، میتوانید وضعیت نیمسال فعلی، نیمسالهای گذشته، معدل هر ترم و وضعیت انتخاب واحد خود را مشاهده نمایید:
با کلیک بر روی هر ترم، اطلاعات مربوط به نیمسال مربوطه به شما نمایش داده خواهد شد:
پیشخوان خدمت سامانه گلستان
یکی دیگر از بخشهای پرکاربرد این سامانه، پیشخوان خدمت است. در صورتی که درخواستهای مختلف مرتبط با آموزش دانشگاه دارید، از این قسمت میتوانید آنها را درج و پیگیری نمایید. مواردی از جمله:
- درخواست گواهی اشتغال به تحصیل
- کارت دانشجویی
- درخواست فارغالتحصیلی
- بررسی مسائل دانشجو
- ثبت نام اصلی
- ترمیم
- تقاضای دریافت مدارک تحصیلی
- درخواست دفاع
- درخواست حذف پزشکی
به یاد داشته باشید که پس از درج درخواست، لازم است این قسمت را مرتب چک کنید و در صورتی که از سوی کارشناس / مسئول مربوطه، پیغامی برای شما ارسال شده است، آن را مدنظر قرار دهید.
در برخی موارد، نیاز به تکمیل مدارک، تکمیل توضیحات، مراجعه حضوری و … برای تکمیل فرایند درخواست شما وجود دارد. همچنین برای ارسال بعضی درخواستها، لازم است از قسمتهای دیگر این سامانه استفاده کنید.
انواع گزارشهای آموزشی سامانه
گزارشهای اخذ درس
- گزارش ۵۹ – مشاهده زمان ثبت نام / ترمیم / حذف اضطراری
- گزارش ۲۱۱ – دروس ارائه شده (ویژه دانشجو)
- گزارش ۲۱۲ – لیست دروس ارائه شده
- گزارش ۱۲۲۵ – برنامه پیشنهادی درسی دانشجو
- گزارش ۴۲۳ – نتیجه ثبت نام دانشجو
- گزارش ۷۴ – ثبت نام دانشجو با توجه به تغییرات جدید دروس
- گزارش ۸۰۲ – لیست پایاننامه و رساله ثبت شده در سامانه
برنامه درسی – کارنامه
- گزارش ۷۹ – کارنامه ترمی دانشجو
- گزارش ۱۰۰ – کارنامه کلی
- گزارش ۲۲۰۰ – کارنامه کلی انگلیسی
- گزارش ۱۲۷۲ – تطبیق دروس دانشجو برای فارغالتحصیلی
گزارشهای برنامه هفتگی / ترمی / امتحانات
- گزارش ۷۳ – برنامه هفتگی دانشجو جهت امتحانات
- گزارش ۷۸ – برنامه هفتگی دانشجو
- گزارش ۸۸ – برنامه هفتگی دانشجو در طول ثبت نام (در زمان ثبت نام و ترمیم)
- گزارش ۴۲۸ – برنامه امتحان پایان ترم دانشجو
- گزارش ۷۷ – نتیجه ثبت نام (ترمیم) دانشجو در طول ثبت نام