دکتر بهروز ابطحی معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی از بخشنامه جدید وزارت علوم درباره تقسیمبندی رسالهها دانشجویی خبر داد. وی عنوان کرد در این بخشنامه رسالهها به سطح بدیع، کاربردی، نظری وتوسعهای و تقاضامحور تقسیمبندی شده است. همچنین به هر یک ضرایبی تشویقی تخصیص شده است.
درخواست از دانشگاهها جهت ارائه پیشنهاد
وی ادامه داد: در این بخشنامه از دانشگاهها درخواست شده پیشنهادهای خود را در رابطه با بخشنامه مذکور ارائه کنند تا بعد از جمعبندی نهایی وزارت علوم، به دانشگاهها ابلاغ شود.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی افزود: معاونت پژوهشی دانشگاه نیز قصد دارد پیشنهادات خود را بیشتر در خصوص حمایت از دانشجویانی ارائه کند که در رسالههای خود به موضوعات، بدیع، کاربردی، نظری و توسعهای و تقاضامحوربودن رساله توجه میکنند.
نظر رئیس دانشگاه بهشتی درباره تقسیمبندی رساله
به گزارش مهر، سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز اخیراً در شورای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: نباید رسالهها و پایاننامهها در اتاق اساتید و کتابخانهها خاک بخورند، بلکه باید در توسعه کشور نقش آفرینی داشته باشند.
وی تاکید کرد: اگر نخواهیم با راهبرد دقیق حرکت کنیم سطح توسعه تنزل خواهد یافت. هدایت پایاننامهها و آموزش دانشجویان بر عهده استادان است. این پایاننامهها باید چارچوب داشته باشند و حتیالامکان به رفع یکی از مسائل اساسی کشور اشاره کنند همچون مسائل زیست محیطی، کشاورزی، صنعتی، خدمات و غیره که بخشهای عمده اقتصاد کشور هستند.
رئیس دانشگاه در ادامه به مسأله قراردادهای پژوهشی و شفاف بودن آنها اشاره کرد و افزود: در حوزه قراردادهای پژوهشی باید مشخص شود دانشگاه و گروه چگونه از این قراردادها منتفع میشوند. باید به صحیح مصرف کردن منابع مالی توجه کنیم. هر کدام از ما باید خود را بازیگر ملی در جامعه برای حل مشکلات و مسائل آن بدانیم.