مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم از برنامه دانشگاهها برای ورود دانشجویان به بازار کار خبر داد. دانشگاهها برای توانمندسازی دانشجویان جهت کسب جایگاههای شغلی مناسب در جامعه و برخورداری از شانس بیشتر برای استخدام و ورود به بازار اشتغال، دورههای مهارت افزایی را تدوین و اجرا میکنند.
یکی از سیاستهای مهمی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در سال جاری دنبال میشود «ارتقای برنامههای مهارتافزایی دانشجویان» است. هدف از برگزاری دورههای مهارت افزایی، توانمند سازی دانشجویان جهت کسب جایگاههای شغلی مناسب در جامعه است. هم چنین برخورداری آنها از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال است که رقابت برای آن بسیار خواهد بود.
در برخی از دانشگاهها گذراندن این دورهها برای تمام دانشجویان لازم و ضروری بوده ولی در برخی دیگر از دانشگاهها
به صورت اختیاری است. دانشجویانی که در این دورهها و کارگاه ها شرکت میکنند حداقل ۳۰ درصد شانس بیشتری در کسب و کار مناسب خود در جامعه را دارا هستند.
مجتبی شریعتی نیاسر گفت: ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریت های دستگاه آموزش عالی نیست، هدف از طرح مهارت آموزی، آموزش مهارتی هایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا میکند.
دانشگاه جامع علمی کاربردیوی در ادامه افزود: دانشگاههای جامع علمی کاربردی و فنی و حرفهای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده میکنند که این نوع آموزشها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارت آموزی به دانشجویان متفاوت است.
اصلاًح محتوایی برنامههای درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳ هزار برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.
شریعتی نیاسر یادآوری کرد: طرح مهارت آموزی به دانشجویان یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال ۱۳۹۷ حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است.
برنامه دانشگاهها برای ورود دانشجویان به بازار کار
- افزایش آموزشهای جانبی به دانشجویان در سه دانشگاه برتر
- یکی از این طرح ها، طرح «کهاد» نام دارد که با هدف افزایش آموزشهای جانبی دانشجویان در کنار آموزشهای دانشگاهی متعارف آغاز شده و در دانشگاههای تهران، صنعتی خواجه نصیر و صنعتی شریف اجرا میشود.
- ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیه سازی محیط کار
- طرح «من» به معنی مهارت های نوین که در زمینه ایجاد فروشگاه های مجازی و شبیه سازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا میشود که در قالب این طرح دانشجویان تجربه میکنند، چگونه تبادل اطلاعات داشته و از صاحبان تجربه درس و ایده میگیرند.
- الزام دانشجویان به فراگیری ۶ مهارت در طول تحصیل
- طرح «تم دانش» توانمند سازی و مهارت افزایی دانشجویان را به همراه دارد و در قالب این طرح دانشجویان باید ۶ مهارت را در طول تحصیل طی بکنند که از مهارت پیش از ازدواج گرفته تا مهارت فنی، مانند جواهر سازی، قالیبافی و جوشکاری را بیاموزند.
سایر برنامه ها
- طرح «مات» طرح دیگری است که مهارت افزایی دانشجو را در پی داشته و توسط دانشگاه علامه طباطبایی اجرا میشود، دانشجویان طی تحصیل ۲ دوره مهارتی را طی کنند تا یاد بگیرند چگونه وارد بازار کار و تجارت شوند.
- اجرای طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی
- همچنین طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی اجرا میشود و دانشگاه در قالب این طرح، آموزش ۲۰ مهارت را در ۲۰ سالگی هدف قرار داده است و دانشجویان را در این جهت هدایت میکند، در این طرح دانشجویان مهارت ارتباطی، تحلیل اطلاعات و ایده پردازی را فرا می گیرند.
- طرح «جاک» با همکاری سازمان فنی و حرفهای
- طرح «جاک» طرح دیگری است که در بهبهان استارت آن زده شده و با همکاری جدی با سازمان فنی و حرفهای صورت میگیرد. طرح دیگری نیز به منظور رفع چالشهای دانشجویان در یادگیری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام میشود که وزارت علوم از این طرح ها حمایت میکند.