این آییننامه (آییننامه انجمنهای علمی دانشجویی) در اجرای بند ۷ و ۸ قسمت ب ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۸/۵/۱۳۸۳ مبنیبر تأسیس و حمایت از انجمنهای علمی دانشجویی و همچنین، اقدامات ۲ و ۳ راهبرد ملّی ۲ و «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» مصوّب جلسه ۲۴۸ مورخ ۱۱/۷/۱۳۹۱ شورایعالی انقلاب فرهنگی، بهمنظور تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و فراهمآوردن زمینههای مناسب برای فعالیتهای جمعی علمی و بهرهمندی از توانمندی و خلاقیت دانشجویان در تحقق توسعه علمی، جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم تدوین شده است.
اهداف
۱. ایجاد زمینههای مناسب برای شکوفایی استعدادها و پرورش خلاقیت علمی دانشجویان.
۲ بهرهگیری از توانمندی دانشجویان در تحقق و تقویت فضای علمی دانشگاه.
۳ افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای علمی بهمنظور ترویج فرهنگ کارگروهی.
۴. تکمیل رسالتهای دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند با رویکرد فرصت دهی و اعتماد آفرینی.
۵ تقویت و تحکیم پیوندهای نظام آموزش عالی کشور با بخشهای گوناگون جامعه و مجامع علمی ملی و بینالمللی.
ماده ۱. تعاریف و اختصارات آییننامه انجمنهای علمی دانشجویی
۱-۱ انجمن:
انجمن علمی دانشجویی بخشی از اجتماع علمی را تشکیل میدهد که اعضای آن متشکل، از دانشجویان علاقهمند به کار گروهی و داوطلبانه علمی است که در سطح دانشگاه فعالیت دارد.
۲-۱ اتحادیه:
اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی متشکل از انجمنهای علمی دانشجویی حوزههای علمی و تخصصی مرتبط است که تشکیلاتی مستقل، غیرانتفاعی و بین دانشگاهی است.
۳-۱. وزارت علوم:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
۴-۱- دانشگاه:
کلیه دانشگاهها. مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
۵-۱- شورای پشتیبانی و نظارت:
شورای پشتیبانی و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی و اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که بهمنظور سیاستگذاری و تعیین راهبردها و برنامههای کلان و همچنین، نظارت بر عملکرد انجمنها و اتحادیهها و پشتیبانی از آنها در وزارت علوم تشکیل میشود.
۶-۱- کارگروه پشتیبانی و نظارت:
کارگروه پشتیبانی و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه است که بهمنظور سیاستگذاری و تعیین راهبردها و برنامههای کلان و همچنین، نظارت بر عملکرد انجمنهای علمی دانشجویی و حمایت از آنها در هر دانشگاه تشکیل میشود.
۷-۱- آییننامه:
آییننامه تأسیس و فعالیت انجمنها و اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی است.
۸-۱- دستورالعمل اتحادیهها
دستورالعمل اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی است که بهمثابه ضمیمه این آییننامه مورداستفاده قرار میگیرد.
۹-۱- استاد مشاور:
یکی از استادان گروه یا دانشکده که موظف به راهنمایی و هدایت شورای مرکزی انجمن یا اتحادیه است.
ماده ۲. در هر دانشگاه میتوان یک انجمن را متناظر با هر رشته یا گرایش دانشگاهی تشکیل داد.
تبصره. تأسیس انجمن علمی دانشجویی بینرشتهای طبق ضوابط این آییننامه، بلامانع است.
ماده ۳. ضوابط و شرایط تأسیس و فعالیت اتحادیهها در دستورالعمل اتحادیهها تعیین میشود که به تصویب شورای پشتیبانی و نظارت وزارت خواهد رسید. اتحادیهها در چارچوب ضوابط. این آییننامه و دستورالعمل اتحادیهها تشکیل میشوند و به فعالیت میپردازند. مفاد دستورالعمل اتحادیهها نباید مغایر با این آییننامه باشد.
ماده ۴. اساسنامه انجمن مجموعهای مکتوب شامل اهداف، شرح وظایف، ارکان و تشکیلات، شرایط عضویت و کلیه مقررات اجرایی ویژه یک انجمن است که در قالب ضوابط کلی این آییننامه تنظیم شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب رسیده باشد. انجمن وفق اساسنامه خود عمل میکند و مفاد اساسنامه نباید مغایر با این آییننامه باشد.
تبصره. تأیید یا رد اصلاًحات اساسنامه انجمن بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی است و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کتباً موافقت یا مخالفت و دلایل مخالفت با اصلاًحات اساسنامه را با استناد به این آییننامه حداکثر یک ماه پس از دریافت نامه اصلاًحات اساسنامه – به انجمن مربوطه ابلاغ میکند. عدم اظهارنظر در مهلت مقرر بهمنزله موافقت با اصلاًحات اساسنامه است. اساسنامه جدید از زمان تصویب اصلاًحات اساسنامه جایگزین اساسنامه پیشین انجمن خواهد شد.
ماده ۵. عضو انجمن:
هر دانشجوی شاغل به تحصیل در رشتهٌ مرتبط با موضوع فعالیت انجمن میتواند مطابق این آییننامه به عضویت انجمن درآید و مشخصات ایشان در دفتر عضویت انجمن ثبت و در چارچوب اساسنامه انجمن به فعالیت بپردازد. عضو انجمن موظف به مشارکت فعالانه در فعالیتها و برنامههای انجمن است. تعداد اعضای انجمن نباید به کمتر از ۲۰ نفر برسد.
تبصره: در رشتههایی که صرفاً در مقطع تحصیلات تکمیلی (ارشد یا دکتری) پذیرش دانشجو دارند این تعداد نباید به کمتر از ۱۰ نفر برسد.
ماده ۶: انجمنها و اتحادیهها مجاز به هرگونه فعالیت علمی در تمامی عرصههای مرتبط با رشته و حوزه تخصصی آن انجمن یا اتحادیه در چارچوب این آییننامه هستند.
تبصره. انجمنها و اتحادیهها صرفاً مجاز به فعالیتهای علمی (غیرسیاسی، غیرحزبی و غیر صنفی) و حسب مورد، مجاز به فعالیتهایی با ابعاد سیاسی و صنفی با رویکرد علمی تخصصی هستند. تشخیص موضوع حسب مورد با مرجع صدور مجوز است.
ماده ۷. مصادیق فعالیتهای علمی:
۱-۷- فعالیت آموزشی (برگزاری کارگاهها، کلاسها و دورههای آموزشی علمی و تخصصی)
۳-۷ رویداد و گفتگوی علمی (مسابقه، جشنواره، کنفرانس، نشست، سمینار، نمایشگاه، بزرگداشت: گردهمایی علمی و تخصصی، مباحثه، گفتوگو، کرسی آزاداندیشی، مناظره، بحث و تبادل نظر، سخنرانی، میزگرد، نقد و نظر، حلقه فکری)
۳-۷- تولید و نشر محتوای علمی (نشریه، کتاب، صفحات مجازی، نرمافزار، فیلم، مولتی مدیا، تابلو یا برد، مدیای علمی و تخصصی)
۴-۷- فعالیت پژوهشی (تحقیق، مطالعه و پژوهش)
۵-۷- کارآفرینی (از جمله همکاری با مراکز رشد، پارکهای فناوری)
۶-۷- خلاقیت علمی (اختراع، ابتکار، نوآوری، نوآفرینی)
۷-۷- ارتباطات و همکاریهای علمی (جلسه، بازدید و همکاری مشترک با مراکز و مجموعههای علمی، خدماتی، صنعتی، حرفهای یا تخصصی ملّی یا بینالمللی و ارتباط با دانشآموختگان)
تبصره. انجمنها و اتحادیهها مجاز به اطلاعرسانی درباره تمامی فعالیتهای دارای مجوز خود از طرق و مجاری مجاز هستند.
ماده ۸. برای تأسیس انجمن در هر حوزه علمی و تخصصی اعم از رشتهای یا بینرشتهای، دستکم ۵ نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای مرتبط با آن حوزه علمی بهعنوان اعضای هیئت مؤسس انجمن، تقاضای تأسیس انجمن همراه با پیشنویس اساسنامه پیشنهادی را به معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارائه میدهند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پس از استعلام و کسب نظر از دانشکدهها و گروههای آموزشی مرتبط مبنی بر نبود انجمن علمی فعال در رشته و یا گرایش علمی مرتبط، موافقت یا مخالفت (با ذکر دلایل) با درخواست تأسیس را – حداکثر یک ماه پس از دریافت نامه – بهصورت مکتوب به دانشجویان متقاضی ابلاغ میکند.
تبصره. تأیید یا رد اساسنامه پیشنهادی هیئت مؤسس با استناد به این آییننامه بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است. در صورت تأیید اساسنامه و صدور موافقت اصولی، هیئت مؤسس باید نسبت به فراخوان عضوگیری و برگزاری اولین مجمع انجمن بهمنظور برگزاری انتخابات اولین دوره شورای مرکزی – حداکثر ۲ ماه پس از موافقت اصولی انجمن – اقدام کند.
ماده ٩. ارکان انجمن
ارکان انجمن شامل مجمععمومی، شورای مرکزی و دبیر انجمن است.
ماده ۱۰. مجمع انجمن متشکل از تمامی دانشجویان عضو انجمن و بالاترین رکن تصمیمگیری انجمن است.
تبصره ۱. جلسات مجمع انجمن که موضوع آن انتخاب یا استیضاح اعضای شورای مرکزی و یا اصلاًح اساسنامه انجمن است با حضور دستکم دو سوم (۳/۲) از کل اعضای انجمن رسمیت مییابد.
تبصره ۲. جلسات مجمع انجمن که در موارد غیر از مفاد تبصره ۱ برگزار میشود با حضور اکثریت نسبی اعضای انجمن رسمیت مییابد.
تبصره ۳. مصوبات مجمع انجمن نیازمند آرای اکثریت حاضران در جلسه رسمی است.
ماده ۱۱. اختیارات و وظایف مجمع انجمن:
۱۱-۱- تصویب و اصلاًح اساسنامه انجمن در چارچوب این آییننامه.
۱۱-۲- تصویب مقررات عضویت در انجمن.
۱۱-۳- انتخاب اعضای شورای مرکزی انجمن.
۱۱-۴- نظارت بر حسن عملکرد اعضای شورای مرکزی.
۱۱-۵- تصویب خطمشیهای کلان انجمن.
۱۱-۶- بررسی گزارش عملکرد شورای مرکزی انجمن و نظارت بر امور مالی انجمن.
ماده ۱۲. شورای مرکزی انجمن
شورای مرکزی انجمن متشکل از ۵، ۷ یا ۹ نفر است که با رای اعضای انجمن برای مدت یک سال انتخاب میشوند.
تبصره ۱. میتوان حق انتخاب اعضای شورای مرکزی را به کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در رشتهها و گرایشهای مرتبط با انجمن داد. مرجع تصمیمگیری دراینخصوص مجمع انجمن است.
تبصره ۲٫ تعداد اعضای شورای مرکزی در انجمنهای گوناگون بر اساس تعداد دانشجویان زیرمجموعه آن انجمن و بر اساس جدول زیر تعیین میشود.
تعداد دانشجویان زیرمجموعه انجمن خاص | تعداد اعضای شورای مرکزی |
تا ۱۰۰ نفر | ۵ نفر |
۱۰۱ تا ۳۰۰ نفر | ۷ نفر |
بالای ۳۰۰ نفر | ۹ نفر |
ماده ۱۳. شرایط داوطلبان انتخابات شورای مرکزی
داوطلبان انتخابات شورای مرکزی انجمن باید واجد شرایط زیر باشند:
- اشتغال به تحصیل در رشته مربوطه
- عضویت در انجمن
- عدم عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکلهای دانشجویی اعم از صنفی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و سازمانهای سیاسی و فرهنگی (بسیج دانشجویی، جهاد دانشگاهی).
- معدل کل داوطلب کمتر از میانگین معدل گروه در همان نیمسال و یا کمتر از ۱۴ نباشد.
- داشتن سابقه دو نیمسال عضویت انجمنی در دوره تحصیل در دانشگاه.
- عدم کسب معدل مشروط در نیمسال تحصیلی گذشته.
- باقیماندن دستکم دو نیمسال تحصیلی به اتمام دوره تحصیلی دانشجو (برای دانشجویان کارشناسی حداکثر ترم ۸ و باقیماندن دستکم ۲۴ واحد، دانشجویان کارشناسی ارشد حداکثر ترم ۴، مشروط به تعهد عدم دانشجو آموختگی تا پایان دوره و برای دانشجویان دکتری تخصصی حداکثر ترم ۸، مشروط به تعهد عدم فراغت از تحصیل تا پایان دوره).
- در مواردی که فرد محکومیت انضباطی منجر به صدور حکم غیرقطعی دارد، تشخیص صلاحیت داوطلبی بر عهده معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است.
ماده ۱۴. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صلاحیت نامزدها را بر اساس ماده ۱۳ این آییننامه بررسی و اسامی نامزدهای واجد شرایط را به هیئت اجرایی انتخابات اعلام میکند.
تبصره: معاون فرهنگی و اجتماعی موظف است پیش از برگزاری انتخابات دلایل عدم صلاحیت را کتباً به داوطلبانی که واجد شرایط نبودهاند، در صورت درخواست ایشان اعلام کند.
ماده ۱۵: در صورت وجود هرگونه شکایت و یا اعتراض نسبت به عملکرد هیئت اجرایی انتخابات در کلیه مراحل انتخابات انجمن، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مرجع پیگیری است.
ماده ۱۶: اختیارات و وظایف شورای مرکزی انجمن
۱۶-۱- عضوگیری از دانشجویان خلاق و علاقهمند به فعالیتهای علمی داوطلبانه و ثبت مشخصات ایشان در دفتر عضویت انجمن،
۱۶-۲- برنامهریزی، سازماندهی؛ اجرا و هدایت فعالیتهای انجمن همسو با خطمشیهای کلان مصوّب مجمععمومی انجمن و پیگیری اخذ مجوزهای لازم جهت اجرای برنامهها.
۱۶-۳- برقراری ارتباط مستمر با دیگر انجمنهای علمی دانشجویی: اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی و مجامع علمی و تخصصی ملی و بینالمللی مرتبط با موضوع فعالیت انجمن.
۱۶-۴- برقراری ارتباط با نهادها و سازمانهای خارج از دانشگاه برای انجام فعالیتهای مشترک.
۱۶-۵- برنامهریزی و همکاری در اجرای طرحهای پژوهشی و مطالعاتی.
۱۶-۶- پیگیری تأیید اساسنامه مصوّب مجمع انجمن.
۱۶-۷- مشورت. همکاری و ارتباط مستمر مدیر و اعضای هیئتعلمی گروه آموزشی و همچنین. متخصصان، دانشآموختگان دانشگاه در رشتههای ذیربط و ادوار موفق انجمن.
۱۶-۸- تشکیل کمیتههای گوناگون کاری با مشارکت اعضای انجمن و نظارت بر عملکرد آنها.
۱۶-۹- برگزاری منظم جلسات مجمع انجمن.
۱۶-۱۰- حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات انجمن.
۱۶-۱۱- برآورد و تأمین هزینههای مالی برنامهها و همچنین، تنظیم و ارائه گزارش مالی به مجمع انجمن و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه.
۱۶-۱۲- مستندسازی فعالیتها و تهیه گزارش عملکرد انجمن.
ماده ۱۷. دبیر انجمن
شورای مرکزی انجمن یکی از اعضای خود را به سمت دبیر انجمن انتخاب میکند.
تبصره ۱. دبیرانی که در مقطع کارشناسی به تحصیل اشتغال دارند. باید دستکم سابقهُ عضویت یک سال در انجمن را داشته باشند.
تبصره ۲. درصورتیکه تنها یک نفر از شرط تبصره ۱ ماده ۱۴ برخوردار باشد؛ باید امکان نامزدی سایرین جهت تصدی سمت دبیری به رای گذاشته شود و در صورت موافقت اکثریت مطلق (نصف بهعلاوه یک رای) سایر افراد میتوانند اعلام نامزدی کنند.
تبصره ۳. دبیر انجمن مسئولیت برگزاری و مدیریت جلسات شورای مرکزی انجمن و پیگیری اجرای مصوّبات آن را دارد. همچنین دبیر، نماینده و سخنگوی انجمن در کلیه مراجع ذیصلاح ذکرشده در این آییننامه است.
ماده ۱۸. انتخابات کلیه انجمنها در بازه زمانی دهم اردیبهشت تا دهم خرداد هرسال برگزار میشود. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه زمان دقیق برگزاری انتخابات را اعلام میکند.
ماده ۱۹. یک ماه قبل از پایان مدت قانونی مسئولیت شورای مرکزی انجمن، هیئت اجرایی سهنفره انتخابات با ترکیب یک نماینده از اعضای شورای مرکزی (با شرط عدم داوطلبی)، یک نماینده از مجمع دانشگاه و یک نماینده از معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تشکیل و نسبت به برگزاری انتخابات دوره جدید اقدام میشود و صورتجلسه را برای معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارسال میکند.
تبصره ۱. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پس از تأیید انتخابات از سوی هیئت اجرایی انتخابات، انجمن را در فهرست انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه ثبت و به دانشکده اعلام میکند.
تبصره ۲. چنانچه حداکثر یک ماه پس از پایان دوره یکساله مسئولیت شورای مرکزی انجمن انتخابات برگزار نشود، ادامه فعالیت انجمن منوط به طی مجدد فرایند تأسیس وفق ماده ۲۱ این آییننامه است.
تبصره ۳. در صورت داوطلب شدن تمامی اعضای شورای مرکزی انجمن شورا یکی از اعضای انجمن را به سمت نماینده در هیئت اجرایی انتخاب میکند.
تبصره ۴. مجمع دانشگاه با همکاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مواردی همچون انحلال شورای مرکزی انجمن از سوی کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه یا از نصاب افتادن شورای مرکزی انجمن، مسئول برگزاری انتخابات میاندورهای بهمنظور تشکیل شورای مرکزی جدید برای باقیمانده دوره مسئولیت آن شورا ظرف ۲ ماه است.
ماده ۲۰. شورای مرکزی انجمن حداکثر ۳ نفر از اعضای هیئتعلمی گروه یا دانشکده مرتبط با موضوع فعالیت انجمن را به سمت استاد مشاور انجمن به معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیشنهاد میکند. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پس از مشورت با شورای آموزشی گروه یا دانشکده و در صورت موافقت استاد مربوطه، یک نفر را به سمت استاد مشاور انتخاب میکند و حکم ایشان برای یک سال صادر میشود.
تبصره: فعالیتهای استاد مشاور انجمن بر اساس بندهای ۳، ۴ و ۵ جدول شماره ۱ ماده ۱ «آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیئتعلمی مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی»، در ارتقای ایشان درج و اعمال میشود.
ماده ۲۱. مجوز برنامهها و فعالیتها
مجوز برنامهها و فعالیتها پس از تأیید استاد مشاور انجمن درصورتیکه در سطح دانشکده برگزار شود از سوی معاون فرهنگی دانشکده (یا مسئول ذیربط)؛ و درصورتیکه در سطح دانشگاه برگزار شود. از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، پس از تأیید معاون فرهنگی دانشکده؛ و درصورتیکه در سطح فرا دانشگاهی (استانی، منطقهای، ملّی یا بینالمللی) برگزار شود، از سوی کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه، پس از تأیید معاون فرهنگی دانشکده و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صادر میشود.
تبصره. درخواست مجوز برنامهها و فعالیتهای اتحادیه میتواند از طریق انجمن عضو اتحادیه به کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه ارسال شود، یا اتحادیه مستقیماً برای اخذ مجوز برگزاری با کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه مکاتبه کند. کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه موظف است درخواست اتحادیه را بررسی و اعلام نظر کند.
ماده ۲۲. میزان و نحوه حمایت مالی از طرحهای مصوّب انجمنها و اتحادیهها به تشخیص مرجع صدور مجوز است.
ماده ۲۳. استاد مشاور انجمن موظف به راهنمایی و هدایت شورای مرکزی انجمن در کلیات برنامهریزی فعالیتهای انجمن تسهیل ارتباط شورای مرکزی با رئیس و معاونان دانشکده و دانشگاه، استادان دانشکده و دانشگاه افراد و دانشآموختگان موفق مشغول به کسبوکار در بیرون دانشگاه و حضور در جلسات مشترک با این افراد است.
تبصره. درصورتیکه استاد مشاور انجمن به دلایلی تمایل به همکاری با انجمن نداشت موضوع را به شورای مرکزی انجمن و معاون فرهنگی و اجتماعی اعلام نماید تا استاد دیگری معرفی شود.
ماده ۲۴٫ عضویت افراد در شورای مرکزی بنا به هر یک از دلایل زیر ملغی خواهد شد:
۲۴-۱- عضویت در شورای مرکزی دیگر تشکلهای دانشجویی اعم از صنفی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و سازمانهای سیاسی و فرهنگی (بسیج دانشجویی، جهاد دانشگاهی و …)
۲۴-۲- محکومیت انضباطی منجر به توبیخ کتبی و درج در پرونده یا بالاتر.
۲۴-۳- کسب معدل مشروط در نیمسال تحصیلی گذشته.
۲۴-۴- فراغت از تحصیل.
تبصره. در صورت وقوع هریک از موارد فوق، میبایستی حداکثر تا یک ماه نسبت به جایگزینی از طریق عضو علیالبدل و یا برگزاری انتخابات مجدد اقدام شود.
ماده ۲۵. مجمع انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه: مرکب از نمایندگان کلیه انجمنهای دانشگاه است که در این آییننامه بهاختصار «مجمع دانشگاه» نامیده میشود. مجمع دانشگاه در دانشگاههایی که دستکم ۵ انجمن ثبت شده باشد، تشکیل میشود.
تبصره ۱. دانشکده یا پردیسهایی که بیش از ۵ انجمن داشته باشند میتوانند مجمع دانشکده یا پردیس را تشکیل دهند که وظایف مجمع دانشگاه (بهجز بند دوم) در سطح دانشکده یا پردیس به آن تفویض میشود.
تبصره ۲. نماینده انجمن در مجمع دانشگاه/دانشکده باید دبیر یا عضو شورای مرکزی انجمن باشد. انتخاب نماینده انجمن بر عهده شورای مرکزی است.
ماده ۲۶. شورای اجرایی مجمع دانشگاه با انجام انتخابات از میان اعضای مجمع دانشگاه از طریق ایشان برای یک سال تشکیل میشود. سازوکار انتخابات در اساسنامه مجمع دانشگاه مشخص میشود. شورای اجزایی موظف به برگزاری جلسات مجمع دانشگاه برحسب ضرورت و یا درخواست اعضای مجمع دانشگاه و پیگیری و اجرای مصوّبات آن است.
تبصره ۱. مجمع دانشگاه حدود وظایف و اختیارات شورای اجرایی مجمع را مشخص میکند و میتواند بخشی یا تمام اختیارات و وظایف خود را به شورای اجرایی مجمع تفویض کند.
تبصره ۲٫ جلسات مجمع دانشگاه که موضوع آن انتخاب شورای اجرایی مجمع و یا اصلاًح اساسنامه است با حضور اکثریت نسبی نمایندگان انجمنهای علمی دانشگاه رسمیت مییابد.
ماده ۲۷. وظایف و اختیارات مجمع دانشگاه
۲۷-۱- پیشنهاد و تصویب طرحهای مشترک و هماهنگی بین انجمنهای دانشگاه بهمنظور اجرای برنامههای مشترک.
۲۷-۲- انتخاب شورای اجرایی مجمع دانشگاه و نیز نمایندگان مجمع در کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه.
۲۷-۳- معرفی نماینده مجمع دانشگاه در هیئت اجرایی انتخابات انجمنهای دانشگاه.
۲۷-۴- تصویب اساسنامه مجمع دانشگاه و کلیات اساسنامه نمونه انجمنهای دانشگاه در چارچوب این آییننامه.
۲۷-۵- رسیدگی به مسائل بین انجمنها.
۲۷-۶- تسهیل راهاندازی انجمنهای کلیه رشتههای دانشگاه و همچنین، حوزههای تخصصی و بینرشتهای جدید و فعالسازی انجمنهای غیرفعال.
ماده ۲۸. دبیر مجمع دانشگاه
شورای اجرایی مجمع دانشگاه یکی از اعضای خود را به سمت دبیر مجمع دانشگاه انتخاب و ایشان وفق اساسنامه مجمع دانشگاه فعالیت میکند.
تبصره: دبیر مسئولیت و مدیریت جلسات شورای اجرایی مجمع دانشگاه و پیگیری اجرای مصوبات آن، ارائه گزارش مستمر به مجمع دانشگاه و پیگیری تأمین اعتبارات موردنیاز انجمنها و نیز، اخذ گزارش از نحوه هزینه کرد آن را دارد. همچنین دبیر، نماینده و سخنگوی مجمع دانشگاه در کلیه مراجع ذیصلاح ذکرشده در این آییننامه است.
ماده ۲۹. دبیران مجمع دانشگاهها و دبیران اتحادیهها با هماهنگی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت بررسی مسائل و مشکلات عمومی انجمنها و اتحادیهها انتقال تجربیات، برنامهریزی جهت طرحها، برنامهها و جشنوارههای مشترک، راهاندازی اتحادیههای جدید و تقویت اتحادیههای موجود بهصورت سالانه تشکیل جلسه خواهند داد.
ماده: ۳۰. در صورت تخلف شورای مرکزی انجمن یا شورای اجرایی مجمع دانشگاه از اساسنامه خود و مجوزهای صادرشده کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه، برای بار اول، به شورای مرکزی انجمن یا شورای اجرایی مجمع دانشگاه حسب مورد تذکر شفاهی؛ و در صورت تخلف برای بار دوم تذکر کتبی میدهد. در صورت تخلف برای بار سوم دبیر انجمن یا دبیر مجمع دانشگاه حسب مورد به کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه فراخوانده میشود تا در شورا دلایل اقدامات خود را توضیح دهد. درصورتیکه کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه از توضیحات قانع نشود، میتواند نسبت به توقف فعالیت، تعلیق مدتدار یا انحلال شورای مرکزی انجمن یا شورای اجرایی مجمع دانشگاه حسب مورد اقدام کند.
تبصره. اعضای شورای مرکزی انجمن یا شورای اجرایی مجمع دانشگاه که قبلاً منحل شده، نمیتوانند نامزد انتخابات آتی شوند.
ماده ۳۱٫ صدور هر نوع گواهی برای دبیر، اعضای شورا و استاد مشاور انجمن، منوط به: ارائه گزارش عملکرد است.
ماده ۳۲. شورای مرکزی پشتیبانی و نظارت در وزارت با ترکیب زیر تشکیل میشود:
– معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم (رئیس شورا)
– مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم (دبیر شورا)
– معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم (یا نماینده تامالاختیار وی)
– معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم (یا نماینده تامالاختیار وی)
– معاون امور دانشجویان داخل سازمان.
– رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت
– دبیر کمیسیون انجمنهای علمی ایران
– سه نفر از استادان مشاور یا افراد صاحبنظر در حوزه انجمنهای علمی به انتخاب معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
– دو تن از دبیران اتحادیهها و یک نفر از دبیران مجمع دانشگاهها به انتخاب معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
تبصره. حکم اعضای انتخابی شورا از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برای یک سال صادر میشود.
ماده ۳۳. وظایف شورای پشتیبانی و نظارت وزارت:
۳۳-۱- سیاستگذاری و تعیین خطمشیهای اجرایی انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاههای کشور در چارچوب سیاست توسعه علمی و قانون برنامه.
۳۳-۲- ارزیابی فعالیتها و نظارت بر کمیتههای پشتیبانی و نظارت بر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاهها بر اساس گزارشهای مستند و سایر روشها.
۳۳-۳- اخذ تصمیم و ارائه پیشنهاد جهت تسهیل ارتباط بین انجمنهای علمی دانشجویی با انجمنهای علمی استادان و پژوهشگران و انجمنهای علمی متناظر یا مشابه آن در کشورهای دیگر.
۳۳-۴- تصویب دستورالعمل اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی و نظارت بر حسن اجرای آن.
۳۳-۵- تفسیر این آییننامه و دستورالعمل اتحادیهها.
ماده ۳۴. کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه با ترکیب زیر تشکیل میشود:
– رئیس دانشگاه یا نماینده تامالاختیار وی (رئیس کارگروه)
– معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه (دبیر کارگروه)
– معاون پژوهش و فناوری دانشگاه
– مدیرکل امور آموزشی دانشگاه
– مدیرکل امور فرهنگی (مرتبط با فعالیت انجمنها در دانشگاه)
– مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه
– مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه.
– دو نفر از استادان مشاور انجمنهای دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه.
– دو نماینده از مجمع دانشگاه به انتخاب رئیس دانشگاه.
تبصره: حکم اعضای انتخابی کارگروه از سوی رئیس دانشگاه برای یک سال صادر میشود.
ماده ۳۵. وظایف کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه
۳۵-۱- تعیین خطمشی اجرایی انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه در چارچوب سیاستهای علمی دانشگاه.
۳۵-۲- ارزیابی فعالیتها و نظارت بر حسن عملکرد انجمنهای علمی در چارچوب این آییننامه و رسیدگی به شکایات و تخلفات و حل اختلافات.
۳۵-۳- بررسی و تصویب برنامههای پیشنهادی انجمنهای علمی دانشجویی که در سطح فرا دانشگاهی، ملّی یا بینالمللی برگزار میشود.
۳۵-۴- برنامهریزی و هماهنگی مسائل بنیادی و مستمر انجمنهای علمی دانشجویی اعم از تسهیل ارتباطات با دیگر نهادهای جامعه. جلب حمایتهای مالی، تشویق و تقدیر از انجمنهای علمی فعال، طرحهای برگزیده
۳۵-۵- پیشنهاد و تصویب برنامه و بودجه سالانه انجمنهای دانشگاه
۳۵-۶- برنامهریزی بهمنظور تحقق سیاستهای ابلاغی از جانب شورای پشتیبانی و نظارت وزارت
۳۵-۷- صدور حکم توقف فعالیت. تعلیق و یا انحلال انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه
۳۵-۸- بررسی و صدور مجوز برنامه اتحادیههای انجمنهای علمی دانشجویی متقاضی درخواست اجرای برنامه در آن دانشگاه
۳۵-۹- طراحی و تصویب سازوکار لازم. مناسب و شفاف برای چگونگی فعالیتهای مالی انجمنهای دانشگاه
ماده ۳۶. کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه مرجع تجدیدنظر در آرای معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و شورای پشتیبانی و نظارت وزارت مرجع تجدیدنظر در آرای کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه است.
ماده ۳۷. دبیرخانه شورای پشتیبانی او نظارت وزارت دز اداره کل فرهنگی و اجتماعی و دبیرخانه کارگروه پشتیبانی و نظارت دانشگاه در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مستقر خواهد بود.
ماده ۳۸. در دانشکدهها و دانشگاههایی که پست معاون فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد. رئیس دانشکده یا دانشگاه وظایف معاون فرهنگی در این آییننامه را انجام خواهد داد و یا به یکی از معاونان یا مدیران مربوطه ارجاع میدهد.
تبصره ۱. معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه میتواند بخشی از اختیارات خود در این آییننامه را به معاون فرهنگی یا مقام ذیربط دانشکده تفویض کند.
تبصره ۲. در این آییننامه ضوابط وظایف و اختیارات معاون فرهنگی و اجتماعی حسب مورد همان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه است.
ماده ۳۹. آییننامه انجمنهای علمی دانشجویی در ۳۹ ماده و ۳۳ تبصره در تاریخ … به تصویب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ به دانشگاهها لازمالاجراست و جایگزین آییننامه انجمنهای علمی دانشجویی مصوب ۲۹/۰۷/۱۳۹۶ خواهد شد.