اخبار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها، در حال تدوین سناریوهای متنوع برای تقویت *تاب‌آوری آموزش عالی* در مواجهه با بحران‌های احتمالی است.

درس‌آموخته‌هایی از کرونا و جنگ ۱۲ روزه

ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به اهمیت آموزش در شرایط غیرعادی، اظهار کرد: تجربه‌هایی مانند پاندمی کرونا و جنگ ۱۲ روزه، اهمیت برنامه‌ریزی پیشگیرانه برای تداوم آموزش را نشان داده است. وی این اقدامات را در راستای تقویت تاب‌آوری نظام آموزش عالی کشور ارزیابی کرد.

آرامش و تداوم؛ دو محور کلیدی تصمیم‌گیری

واحدی افزود: دو شاخص اصلی که در تصمیم‌گیری‌های مربوط به جنگ ۱۲ روزه مدنظر قرار گرفت، آرامش‌بخشی به دانشگاهیان و استمرار فعالیت‌ها بود. از جمله این تصمیمات، انتقال امتحانات به شهریورماه بود تا فرآیندهای آموزشی دچار وقفه نشوند.

 طراحی سناریو برای امتحانات و کلاس‌ها

به گفته وی، در حال حاضر، با وجود آتش‌بس، وضعیت آینده نامعلوم است. از این‌رو، وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها، سناریوهایی برای نحوه برگزاری امتحانات، تداوم کلاس‌ها و آموزش در شرایط بحرانی را در دست تهیه دارد. در این فرآیند از تجربه‌های دوران کرونا نیز بهره گرفته‌می‌شود.

تدوین دستورالعملی جامع برای دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خبر داد که یک دستورالعمل جامع در حال تدوین است. این دستورالعمل به دانشگاه‌ها اختیارات لازم برای اجرای راهکارهای پیشنهادی در مواقع بحرانی را خواهد داد. هدف از این اقدام، آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای واکنش مؤثر به بحران‌های احتمالی است.

 اجرای سناریوها در هماهنگی با دانشگاه‌ها

واحدی تأکید کرد: جلسات متعددی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزارشده و سناریوهای پیشنهادی به‌زودی در سطح دانشگاه‌ها اجرایی خواهد شد. هر دانشگاه متناسب با شرایط محلی خود، می‌تواند برنامه‌های تدوین‌شده را عملیاتی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه