Skip to content
رابطه بین تامین اجتماعی و اقتصاد بازار

رابطه بین تامین اجتماعی و اقتصاد بازار

این مقاله در رابطه با رابطه بین تامین اجتماعی و اقتصاد بازار است. یکی از اصلی ترین اهداف موجود در هر اجتماعی توسعه و گسترش نظام تامین اجتماعی است، علت این امر غلبه بر مشکلاتی نظیر، از کارافتادگی، کهولت، فقر، بیکاری و … است و به گسترش نظام تامین اجتماعی مثل هدفی بلند مدت نگاه می‌شود.

تحقق رابطه بین تامین اجتماعی و اقتصاد بازار نیاز به توضیح کاملی از اهداف کمی و کیفی و تطبیق دادن آن با الگوهای جهانی ولی در چارچوب نظام اقتصادی و فرهنگی ، سیاسی کشور است.

در طول پنجاه سال گذشته تلاش های زیادی در جهت نزدیک شدن به رابطه میان تامین اجتماعی و اقتصاد بازار انجام شده است و نظام اجتماعی کشور گسترش زیادی مخصوصا در بخش ویژه شاغلین انجام گرفته است ولی این گسترش نتوانسته اصول جامعیت را در بر بگیرد و همچنان این ضعف وجود دارد.

به این علت بهتر است که با توجه به تغییرات شدید اقتصادی و اجتماعی که در سال‌های اخیر در کشور به وجود امده و حرکت انتقالی اقتصاد بازار این حرکت در نظام تامین اجتماعی هم بازبینی شود و انطباق بین نظام تامین اجتماعی و نظام اقتصاد بازار برقرار شود.

باید به این نکته توجه کرد که اگر به این مسئله بی توجهی شود می‌تواند در دراز مدت باعث عدم تعادل بین منابع و مصارف شود و سطح خدمات تامین اجتماعی نیز پایین خواهد امد. تامین اجتماعی یکی از اصولی ترین نیاز های جامعه امروزی است ولی به علت اینکه با موانع و مشکلات زیادی مواجه شده است دچار شکست شده و بهتر است هرچه سریعتر به ارتباط نزدیکی که بین نظام اجتماعی و نظام اقتصادی است توجه شود و سعی شود این فاصله طبقاتی رفع شود.

نویسنده: بهرام پناهی
سال انتشار: بهار ۱۳۸۳

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا