
معرفی و انتخاب رشته شنوایی سنجی
همانطور که میدانیم از کم هزینهترین و راحتترین راه جهت حفظ سلامت و بهداشت یک جامعه پیشگیری است. یکی از موارد مهم پیشگیری در زمینه ی شنوایی است که به کمک آزمونهای غربالگری شنوایی و پیشبینی کاهش شنوایی، از بروز ضایعات مربوط به این قسمت تا حد زیادی پیشگیری میشود. بنابراین کارشناسان این رشته بعد از تشخیص اختلالات شنوایی، از طریق تمرینات ورزشی، بازتوانی حس تعادلی، نوتوانی و … به درمان این اختلالات میپردازند. آنچه لازم است برای انتخاب رشته شنوایی سنجی بدانید در اینجا گردهم آورده ایم. در انتخاب رشته تجربی این رشته را از یاد نبرید.
کاهش شنوایی با افزایش سن همراه است اما میتواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. طبق یک مطالعه پزشک خانواده ، حداقل ۲۵ درصد از افراد بالای ۵۰ سال دچار کم شنوایی هستند و ۵۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال آن را تجربه میکنند. یکی از روشهای تست کاهش شنوایی استفاده از شنوایی سنجی است.
امتحان شنوایی سنجی عملکرد شنوایی شما را آزمایش میکند. هم شدت و هم صدای صداها ، مسائل تعادل و سایر موارد مربوط به عملکرد گوش داخلی را آزمایش میکند. پزشک متخصص در تشخیص و درمان کم شنوایی به نام، شنوایی شناسی آزمایش را انجام میدهد.
شنوایی سنجی (از لاتین: audīre، “برای شنیدن” و metria، “برایاندازه گیری”) شاخهای از شنوایی شناسی و علماندازه گیری شنوایی برای تغییرات در شدت صدا و میزان صدا و از نظر خلوص تن، شامل آستانهها و فرکانسهای مختلف است.به طور معمول، تستهای شنوایی سنجی میزان شنوایی فرد را با کمک دستگاه شنوایی سنج تعیین میکنند، اما همچنین ممکن است توانایی تمایز بین شدت مختلف صدا، تشخیص میزان صدا یا تشخیص گفتار از صدای پس زمینه رااندازه گیری کند. نتایج آزمایشهای شنوایی سنجی برای تشخیص کم شنوایی یا بیماریهای گوش استفاده میشود و اغلب از دستگاه شنوایی سنجی استفاده میشود.
واحد اندازه گیری شدت صدا دسی بل (dB) است. یک گوش سالم انسان میتواند صداهای آرام مانند زمزمهها را بشنود. این حدود ۲۰ دسی بل است. صدای بلند مانند موتور جت بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ دسی بل است.
معرفی رشته

دانش مطالعه و شناخت شنوایی و اختلالات آن را شنوایی سنجی میگویند. از اهداف این رشته میتوان به ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی، اختلالات تعادلی، حفاظت و پیشگیری، آموزش و توان بخشی اشاره کرد. دستگاههای تخصصی مختلف و آزمایشات گوناگون، ابزار کار یک شنوایی سنج را برای ارزیابی و تشخیص ضایعات شنوایی از راه گوش خارجی تا قشر مغز شامل میشود که بعد از تشخیص ضایعات، شنوایی سنج نتایج حاصل از آزمایش را با متخصص گوش، حلق و بینی، اطفال و مغز و اعصاب در میان میگذارد. دقت بالا، رفتار عاطفی و صبور بودن از خصوصیات مهم جهت موفقیت در این رشته و شغل است. از مزیتهای این رشته میتوان به داشتن محیط آرام، دور بودن از بیماریهای واگیردار و خونریزی اشاره کرد.
وظایف یک ادیومتر
یک شنوایی سنج باید در زمینههای تخصصی مختلفی تسلط کافی داشته باشد از جمله:
- تدریس برای افرادی که نیاز به کسب علم در این رشته را دارند
- شناسایی و تشخیص کم شنوایی از طریق آزمایشها و آمادهسازی گزارش ادیولوژیک و ارائه آن به یک متخصص
- تجویز و ارزیابی مشخصات الکترو آکوستیکی و نیز نوع سمعک
- تشخیص عیب دستگاههای شنوایی و در صورت امکان، کمک به رفع آن با استفاده از سمعک، اریومتری، امیدانس، و…
- مشاوره با معلولین شنوایی و والدین آنها و ارائه توصیههای لازم
- ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوایی و تکلم
- انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در سیستم شنوائی
مشخصات دوره رشته شنوایی سنجی

این رشته دارای سه مقطع کارشناسی (۴سال) ، کارشناسی ارشد (۲ تا ۳سال) و دکتری (حدود ۴سال) است. این رشته نیز دارای دروس عمومی، پایه و تخصصی است.
دروس تخصصی
- مبانی علم شنوایی
- ارزیابی پایه شنوایی
- آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل
- بیماریهای گوش و روشهای درمان آن
- رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن
- ارزیابی تکمیلی شنوایی
- بیماریهای مغز و اعصاب
- سایکو اکوستیک
- ایمیتانس ادیومتری
- رادیولوژی سر و گردن
- شنوایی شناسی تشخیصی
- فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادل
- اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا
- تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمکشنوایی
- بیماریهای اطفال
- مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک
- روشهای توانبخشی
- تربیت شنوایی
- مدیریت در شنوایی شناسی
- الکترونیک در تجهیزات شنوایی
- روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی
- نویز و حفاظت شنوایی
- کارآموزی
دوره ی طرح

رشته ی بینایی سنجی طرح اجباری ندارد و طرح آن به صورت مازاد بر نیاز یا اختیاری است. ولی در صورت راهاندازی دفتر کار شخصی نیاز به گذراندن دوره طرح و اخذ گواهی پایان طرح یک امتیاز محصوب میشود.
آینده شغلی
با توجه به مقطع دکتری این رشته که از زمان راهاندازی آن در ایران خیلی نمیگذرد، میزان جذب هیئت علمی در آن بسیار خوب است. همچنین به دلیل گستردگی مراکز شغلی در این رشته، بازارکار آن کاملاً مثبت ارزیابی میشود. فارغ التحصیلان شنوایی سنجی میتوانند در مراکز شنوائی شناسی دولتی، خصوصی، دانشگاهی، بیمارستانها و مراکز توانبخشی مشغول به کار شوند. همچنین در مراکز صنعتی برای کنترل و ارزیابی صوت، خانههای بهداشت و مدارس میتوانند فعالیت کنند. فارغ التحصیلان این رشته با همکاری مسولین فنی، قادر به تاسیس مراکز شنوایی سنجی و کلینیکها خصوصی نیز خواهند بود.
رتبههای قبولی رشته شنوایی سنجی
رتبه کشوری | رتبه منطقه | منطقه | دانشگاه | دوره |
---|---|---|---|---|
6889 | 3390 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
7704 | 2357 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
7807 | 3805 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
7989 | 3881 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
8076 | 3920 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
8209 | 3979 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8257 | 3997 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8281 | 4009 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
8329 | 2551 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
8351 | 2556 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8572 | 4150 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8682 | 4205 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | ظرفيت مازاد |
8778 | 4241 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
8903 | 4310 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9007 | 4361 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9018 | 4368 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9136 | 4418 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9173 | 4433 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9259 | 4474 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9292 | 4494 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9302 | 4499 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9329 | 1989 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
9352 | 1995 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9448 | 2864 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9463 | 2870 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9681 | 4670 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
9738 | 4694 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
9807 | 2969 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9872 | 2127 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
10093 | 4861 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10108 | 4869 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10108 | 2183 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
10108 | 4869 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10137 | 4878 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10228 | 4918 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10241 | 3095 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10308 | 4952 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10326 | 4960 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10390 | 4987 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10472 | 2281 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
10472 | 2281 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
10487 | 3163 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10534 | 5062 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10618 | 2315 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10647 | 5113 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10678 | 2331 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
10691 | 3223 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10806 | 5187 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
11036 | 5306 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
11036 | 5306 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
11463 | 3428 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
11476 | 5515 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
11758 | 2588 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
12572 | 2791 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
13988 | 3187 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |