همانطور که میدانیم از کم هزینهترین و راحتترین راه جهت حفظ سلامت و بهداشت یک جامعه پیشگیری است. یکی از موارد مهم پیشگیری در زمینه ی شنوایی است که به کمک آزمونهای غربالگری شنوایی و پیشبینی کاهش شنوایی، از بروز ضایعات مربوط به این قسمت تا حد زیادی پیشگیری میشود. بنابراین کارشناسان این رشته بعد از تشخیص اختلالات شنوایی، از طریق تمرینات ورزشی، بازتوانی حس تعادلی، نوتوانی و … به درمان این اختلالات میپردازند. آنچه لازم است برای انتخاب رشته شنوایی سنجی بدانید در اینجا گردهم آورده ایم. در انتخاب رشته تجربی این رشته را از یاد نبرید.
کاهش شنوایی با افزایش سن همراه است اما میتواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد. طبق یک مطالعه پزشک خانواده ، حداقل ۲۵ درصد از افراد بالای ۵۰ سال دچار کم شنوایی هستند و ۵۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال آن را تجربه میکنند. یکی از روشهای تست کاهش شنوایی استفاده از شنوایی سنجی است.
امتحان شنوایی سنجی عملکرد شنوایی شما را آزمایش میکند. هم شدت و هم صدای صداها ، مسائل تعادل و سایر موارد مربوط به عملکرد گوش داخلی را آزمایش میکند. پزشک متخصص در تشخیص و درمان کم شنوایی به نام، شنوایی شناسی آزمایش را انجام میدهد.
شناخت شنوایی سنجی
شنوایی سنجی شاخهای از شنوایی شناسی و علماندازه گیری شنوایی برای تغییرات در شدت صدا و میزان صدا و از نظر خلوص تن، شامل آستانهها و فرکانسهای مختلف است.بهطور معمول، تستهای شنوایی سنجی میزان شنوایی فرد را با کمک دستگاه شنوایی سنج تعیین میکنند، اما همچنین ممکن است توانایی تمایز بین شدت مختلف صدا، تشخیص میزان صدا یا تشخیص گفتار از صدای پس زمینه رااندازه گیری کند. نتایج آزمایشهای شنوایی سنجی برای تشخیص کم شنوایی یا بیماریهای گوش استفاده میشود و اغلب از دستگاه شنوایی سنجی استفاده میشود.
واحد اندازه گیری شدت صدا دسی بل (dB) است. یک گوش سالم انسان میتواند صداهای آرام مانند زمزمهها را بشنود. این حدود ۲۰ دسی بل است. صدای بلند مانند موتور جت بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ دسی بل است.
معرفی شنوایی سنجی

دانش مطالعه و شناخت شنوایی و اختلالات آن را شنوایی سنجی میگویند. از اهداف آن میتوان به ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی، اختلالات تعادلی، حفاظت و پیشگیری، آموزش و توان بخشی اشاره کرد. دستگاههای تخصصی مختلف و آزمایشات گوناگون، ابزار کار یک شنوایی سنج را برای ارزیابی و تشخیص ضایعات شنوایی از راه گوش خارجی تا قشر مغز شامل میشود که بعد از تشخیص ضایعات، شنوایی سنج نتایج حاصل از آزمایش را با متخصص گوش، حلق و بینی، اطفال و مغز و اعصاب در میان میگذارد. دقت بالا، رفتار عاطفی و صبور بودن از خصوصیات مهم جهت موفقیت در این رشته و شغل است. از مزیتهای این رشته میتوان به داشتن محیط آرام، دور بودن از بیماریهای واگیردار و خونریزی اشاره کرد.
وظایف یک ادیومتر
یک شنوایی سنج باید در زمینههای تخصصی مختلفی تسلط کافی داشته باشد از جمله:
- تدریس برای افرادی که نیاز به کسب علم در این رشته را دارند
- شناسایی و تشخیص کم شنوایی از طریق آزمایشها و آمادهسازی گزارش ادیولوژیک و ارائه آن به یک متخصص
- تجویز و ارزیابی مشخصات الکترو آکوستیکی و نیز نوع سمعک
- تشخیص عیب دستگاههای شنوایی و در صورت امکان، کمک به رفع آن با استفاده از سمعک، اریومتری، امیدانس، و…
- مشاوره با معلولین شنوایی و والدین آنها و ارائه توصیههای لازم
- ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوایی و تکلم
- انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در سیستم شنوائی
مشخصات دوره رشته شنوایی سنجی

شنواییشناسی یک رشته چالشبرانگیز، باmeaningful و کمکرسان به دیگران است و میتواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال شغلی با ثبات و آیندهای روشن هستند. این رشته دارای سه مقطع کارشناسی (۴سال) ، کارشناسی ارشد (۲ تا ۳سال) و دکتری (حدود ۴سال) است. این رشته نیز دارای دروس عمومی، پایه و تخصصی است.
دروس تخصصی
- مبانی علم شنوایی
- ارزیابی پایه شنوایی
- آناتومی و فیزیولوژی دستگاه شنوایی و تعادل
- بیماریهای گوش و روشهای درمان آن
- رشد طبیعی گفتار و زبان و اختلالات آن
- ارزیابی تکمیلی شنوایی
- بیماریهای مغز و اعصاب
- سایکو اکوستیک
- ایمیتانس ادیومتری
- رادیولوژی سر و گردن
- شنوایی شناسی تشخیصی
- فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادل
- اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا
- تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمکشنوایی
- بیماریهای اطفال
- مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک
- روشهای توانبخشی
- تربیت شنوایی
- مدیریت در شنوایی شناسی
- الکترونیک در تجهیزات شنوایی
- روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی
- نویز و حفاظت شنوایی
- کارآموزی
دوره ی طرح

رشته ی بینایی سنجی طرح اجباری ندارد و طرح آن به صورت مازاد بر نیاز یا اختیاری است. ولی در صورت راهاندازی دفتر کار شخصی نیاز به گذراندن دوره طرح و اخذ گواهی پایان طرح یک امتیاز محصوب میشود.
آینده شغلی
با توجه به مقطع دکترا از زمان راهاندازی آن در ایران خیلی نمیگذرد، میزان جذب هیئت علمی در آن بسیار خوب است. همچنین بهدلیل گستردگی مراکز شغلی، بازارکار آن کاملاً مثبت ارزیابی میشود. فارغالتحصیلان شنوایی سنجی میتوانند در مراکز شنوائی شناسی دولتی، خصوصی، دانشگاهی، بیمارستانها و مراکز توانبخشی مشغول به کار شوند. همچنین در مراکز صنعتی برای کنترل و ارزیابی صوت، خانههای بهداشت و مدارس میتوانند فعالیت کنند. فارغالتحصیلان این با همکاری مسولین فنی، قادر به تاسیس مراکز شنوایی سنجی و کلینیکها خصوصی نیز خواهند بود.
فرصتهای شغلی موجود رشته شنوایی سنجی
شنواییشناسی، که به ادیولوژی نیز معروف است، به مطالعه و سنجش شنوایی و تعادل میپردازد. متخصصان شنواییشناس با تشخیص و توانبخشی افراد مبتلا به اختلالات شنوایی و تعادل، نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی این افراد ایفا میکنند.با توجه به افزایش سن جمعیت و شیوع روزافزون کمشنوایی و اختلالات تعادل، پیشبینی میشود که آینده شغلی رشته شنواییشناسی روشن و امیدوارکننده باشد.
مرکز شنوایی
فارغالتحصیلان میتوانند در مراکز شنوایی مشغول به کار شوند و به انجام تستهای شنوایی، تجویز سمعک، ارائه خدمات توانبخشی شنوایی و تعادل و … بپردازند.
بیمارستانها
بیمارستانها، به خصوص بیمارستانهای تخصصی گوش و حلق و بینی، از جمله مراکز مهم جذب فارغالتحصیلان شنوایی سنجی هستند. در بیمارستانها، متخصصان شنوایی شناس میتوانند در بخشهای مختلفی مانند بخش گوش و حلق و بینی، بخش اطفال، بخش توانبخشی و … مشغول به کار شوند.
مدارس
در مدارس استثنایی و مدارس دارای دانشآموزان کمشنوا، متخصصان شنوایی شناس میتوانند به ارائه خدمات سنجش شنوایی، توانبخشی شنوایی و گفتار، و مشاوره به دانشآموزان و خانوادههای آنها بپردازند.
کلینیکهای توانبخشی
کلینیکهای توانبخشی از جمله مراکز دیگری هستند که میتوانند محل کار مناسبی برای فارغالتحصیلان شنوایی سنجی باشند. در این کلینیکها، متخصصان شنوایی شناس میتوانند به ارائه خدمات توانبخشی شنوایی و تعادل به افراد مبتلا به اختلالات مختلف شنوایی و تعادل بپردازند.
مراکز تحقیقاتی
فارغالتحصیلان شنوایی سنجی که علاقهمند به تحقیق و پژوهش هستند میتوانند در مراکز تحقیقاتی مرتبط با علوم شنوایی و تعادل مشغول به کار شوند.
تدریس
فارغالتحصیلان شنوایی سنجی با گذراندن دورههای آموزشی لازم میتوانند در دانشگاهها و مراکز آموزشی به تدریس بپردازند.
کارآفرینی و ایجاد مراکز شنوایی
با اخذ مجوزهای لازم میتوانند مرکز شنوایی خود را راه اندازی کنند و به ارائه خدمات به افراد مبتلا به اختلالات شنوایی و تعادل بپردازند.
مهارتهای در رشته شنوایی سنجی
- مهارتهای علمی: دانش عمیق در زمینه آناتومی و فیزیولوژی گوش و سیستم شنوایی، اصول و تئوریهای سنجش شنوایی، روشهای توانبخشی شنوایی و تعادل و …
- مهارتهای عملی: تسلط بر انجام تستهای مختلف شنوایی، تجویز و تنظیم سمعک، ارائه خدمات توانبخشی شنوایی و تعادل و …
- مهارتهای ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط موثر با بیماران، خانوادههای آنها و سایر متخصصان حوزه سلامت
- مهارتهای حل مسئله: توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات، حل مشکلات مربوط به اختلالات شنوایی و تعادل و ارائه راهکارهای مناسب به بیماران
- مهارتهای صبر و حوصله: کار با افراد کمشنوا و دارای اختلالات تعادل نیازمند صبر و حوصله و
رتبههای قبولی رشته شنوایی سنجی
رتبه کشوری | رتبه منطقه | منطقه | دانشگاه | دوره |
---|---|---|---|---|
6889 | 3390 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
7704 | 2357 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
7807 | 3805 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
7989 | 3881 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
8076 | 3920 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
8209 | 3979 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8257 | 3997 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8281 | 4009 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
8329 | 2551 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
8351 | 2556 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8572 | 4150 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
8682 | 4205 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | ظرفيت مازاد |
8778 | 4241 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
8903 | 4310 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9007 | 4361 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9018 | 4368 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9136 | 4418 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9173 | 4433 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9259 | 4474 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
9292 | 4494 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9302 | 4499 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9329 | 1989 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي تهران | روزانه |
9352 | 1995 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9448 | 2864 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
9463 | 2870 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9681 | 4670 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
9738 | 4694 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
9807 | 2969 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
9872 | 2127 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي | روزانه |
10093 | 4861 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10108 | 4869 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10108 | 2183 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي شيراز | روزانه |
10108 | 4869 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10137 | 4878 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10228 | 4918 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10241 | 3095 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10308 | 4952 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10326 | 4960 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10390 | 4987 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10472 | 2281 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
10472 | 2281 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي ايران | روزانه |
10487 | 3163 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي بابل | روزانه |
10534 | 5062 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10618 | 2315 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | روزانه |
10647 | 5113 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
10678 | 2331 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | روزانه |
10691 | 3223 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
10806 | 5187 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي اصفهان | پرديس خودگردان |
11036 | 5306 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
11036 | 5306 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
11463 | 3428 | منطقه 1 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
11476 | 5515 | منطقه 2 | دانشگاه علوم پزشکي زاهدان | روزانه |
11758 | 2588 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي تبريز | روزانه |
12572 | 2791 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |
13988 | 3187 | منطقه 3 | دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور-اهواز | پرديس خودگردان |