Skip to content
افزایش شهریه دانشگاه

علت تفاوت افزایش میزان شهریه‌ در دانشگاه‌ها

افزایش میزان شهریه‌ در دانشگاه‌ها متفاوت است؛

همیشه این سوال قشر دانشجویی کشور است که چرا میزان افزایش شهریه‌ها متفاوت است. این میزان افزایش هر ساله شهریه دانشجویی در هر دانشگاه متفاوت است.

یکی از دغدغه‌هایی که دانشجویان قبل از شروع سال تحصیلی جدید و یا اینکه تعطیلات تابستانی دارند، موضوع این که چرا افزایش شهریه دانشگاه‌ها است.

این میزان از تغییرات برای دانشجویان دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، همچنین برای قشر دانشجو کشور به یک سوال تبدیل شده است.

سال تحصیلی امسال نیز برای دانشگاه‌های سراسری میزان افزایش شهریه براساس رای هیئت امنا در نظر گرفته شده است. البته نگاهی هم به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت دانشجویان برای دوره‌های شبانه و پردیس‌ها اعلام کردند.
طبق جدول زیر هر یک از دانشگاه‌ها بیانگر تفاوت در افزایش شهریه‌هاست؛

نگاهی به پاسخ مسئولان دانشگاهی

طبق دغدغه‌ایی که دانشجویان ازتفاوت افزایش میزان شهریه دانشگاه‌ها داشتند.

میزان افزایش شهریه از تورم کمتر است

محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: حتی افزایش شهریه برای هر یک از رشته‌ها در دانشگاه نیز متفاوت است. برای اینکه شهریه یک رشته را افزایش دهیم. موضاعات متفاوتی را در نظر می‌گیریم. با توجه به واحدهای درسی یک رشته نیز متفاوت است.

در دانشگاه علمی کابردی به طور معمول هیات امنای همان دانشگاه میزان افزایش شهریه را تعیین می‌کنند. دانشگاه نیز تا میزان شهریه ایی که تعیین شده است اجازه دارد میزان شهریه را افزایش دهد. شایان ذکر است این میزان از شهریه امسال تا ۱۵ درصد است. از این میزان افزایش تورم پایین‌تر است.

مقاطع تحصیلی و رشته‌ها در افزایش میزان شهریه‌ موثر است

معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سید حسن کریمیان در این ارتباط توضیحاتی داد: با توجه به اینکه افزایش شهریه از سوی هیات امنا تعیین می‌شود. تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه امیرکبیرتا سقف ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

کریمیان خاطر نشان شد: تفاوت در افزایش شهریه دانشجویان وجود دارد که به دلیل نوع مقاطع تحصیلی و نوع تحصیل دانشجویان در نوبت دوم، خودگردان و ورودی‌های جدید است. برای مثال شهریه تمامی دانشجویان در مقاطع مختلف حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۱۵ درصد است.

اثر وضعیت اقتصاد کشور بر افزایش میزان شهریه‌

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با توجه به افزایش شهریه‌ها در سطوح مختلف متفاوت است. در رشته‌های گوناگون کم و زیاد می‌شود.

در همین راستا محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: میزان افزایش شهریه دانشگاه‌‍‌ها در سال تحصیلی جدید در نوبت دوم و پردیس دانشگاه حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۱۲ درصد هیات امنا در نظر گرفتند؛ با این وجود افزایش شهریه نسبت به رشد تورم پایین تر است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا