Skip to content
بودجه مستقل فرهنگی

درخواست برای اختصاص بودجه مستقل فرهنگی به دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به درخواست این وزارتخانه جهت تخصیص بودجه مستقل فرهنگی به دانشگاه‌ها در سال آینده گفت: از آنجا که سازمان برنامه و بودجه دنبال افزایش ردیف‌های موجود نیست، مانند گذشته بودجه بخش فرهنگی با بخش آموزش و پژوهش یکی می‌شود.

بودجه مستقل فرهنگی

دکتر غلامرضا غفاری ضمن اشاره به وضعیت بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری توضیح داد: بودجه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دو قسمت توزیع می‌شود:

  • بخش عمده این بودجه مرتبط با بودجه‌هایی است که در داخل دانشگاه‌ها توزیع می‌شوند که بیشتر این بخش بر مبنای میزان تخصیصی که به دانشگاه‌ها داده می‌شود، به همان نسبت مجموعه‌های فرهنگی نیز از آن بهره می‌گیرند.
  • تخصیص‌ها در قسمت ستاد وزارت علوم نیز به همین منوال صورت می‌گیرد، با اینحال آن‌چه که به ستاد فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص پیدا می‌کند، نسبت به تخصیص بودجه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها کمتر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تلاش‌های وزارت علوم و شخص وزیر در راستای تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه‌های دانشگاه بوده است چنانکه در سال‌های گذشته این تخصیص انجام گرفته و امسال نیز با وجود همه مشکلات عزم ما بر همین امر است.

معاون فرهنگی وزیر علوم توضیح داد: هنگامی‌ که بودجه‌های دانشگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند، با توجه به این‌که مسائل مختلف مربوط به سلف دانشجویان، خوابگاه‌ها و سایر بخش‌های رفاهی مربوط به دانشگاه‌ها را داریم، در نتیجه اولویت تخصیص بودجه با این بخش‌ها است؛ با این‌حال نمی‌توان گفت بخش فرهنگی در مراحل بعدی دریافت بودجه قرار دارد.

دکتر غفاری در پایان به شرایط بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و بیان داشت: از آنجا که بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها در قالب لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شده است، این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته و با وجود درخواست ما برای تخصیص جداگانه بودجه بخش فرهنگی دانشگاه‌ها، کماکان بودجه بخش فرهنگی با آموزش و پژوهش یکی می‌شود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا