Skip to content
منع استفاده از حیوانات زنده

منع استفاده از حیوانات زنده در آموزش‌های دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت علوم در ابلاغیه‌ای منع استفاده از حیوانات زنده در محیط‌های آموزشی و آزمایشگاهی و سایر فضاهای آموزشی مانند کلینیک‌ها و درمانگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها را اعلام کرده و خواستار بهره‌گیری از روش‌های جایگزین شده است.

منع استفاده از حیوانات زنده

دکتر علی خاکی صدیق در ابلاغیه‌ مذکور معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها را موظف کرد تا در رشته‌های دامپزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط، از روش‌های آموزشی جایگزین بهره ببرند. همچنین تاکید شده تا دانشگاه‌ها تجربه‌های موفق خود در امر استفاده از روش‌هایی که جایگزین حیوانات زنده در امور آموزشی هستند را به دفتر برنامه‎‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم انتقال دهند.

یکی از مواردی که در این ابلاغیه به آن اشاره شده است محدود کردن استفاده از حیوانات زنده تنها به مواردی است که به هیچ وجه جایگزینی برای آن وجود نداشته نباشد.

وزارت علوم با اتخاذ این تصمیم نشان می‌دهد که درحال گام برداشتن به سمت همسویی با شیوه‌های جدید آموزش عالی بین‌المللی بوده و بر ضرورت توجه به استفاده عاقلانه از طبیعت در آموزش تاکید می‌کند.

هدف اساسی

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در این مورد گفت: ارتقا و بهبود کیفیت آموزش عالی مهم‌ترین وظیفه مسئولین این حوزه‌ها است. مسئله مهم این است که این تلاش‌ها باید با توجه به اصول حفظ محیط زیست و استفاده پایدار از آن باشد که رفتار اخلاقی با حیوانات نیز جزء اساسی آن است.

وی ادامه داد: با آسیب زدن به حیوانات در رشته‌هایی که جهت آموزش به استفاده از جانداران و حیوانات نیاز است، خلاف هدف خود یعنی یادگیری عمل کرده‌ایم. با اینکه تعداد زیادی از دانشگاه‌های دولتی همکاری‌ها و ملاحظات خوبی داشته‌اند اما هنوز هم به مراقبت‌های بیشتری نیاز است.

دکتر آهنچیان توضیح داد: امروزه مسئله حمایت از حقوق حیوانات و جلوگیری از کشتار آن‌ها در آموزش و پژوهش دغدغه جامعه بین‌المللی است که در حال پیش‌روی به سوی روش‌های نوین جایگزین هستند. در روش‌هایی که از حیوانات زنده استفاده نمی‌شود، علاوه بر رعایت مسائل اخلاقی، از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه‌تر خواهد بود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا