Skip to content

طراحی و ساخت سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از طراحی و ساخت سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد خبر داد. طراحی، ساخت و نصب سیستم سرمایش خورشیدی در این واحد دانشگاهی انجام گرفت.

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد موفق به طراحی و ساخت سیستم سرمایش خورشیدی شدند که این سیستم در این واحد دانشگاهی نصب شد.

اجزای سیستم سرمایش خورشیدی

آقای دکتر حمید سلیمانی‌مهر، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: در این سیستم که ساخت تمامی تجهیزات و طراحی آن توسط محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته‌است، با استفاده از یک بشقابک به قطر دو متر و ردیاب و جاذب بکار برده شده در آن توانسته‌ ایم انرژی خورشید را به سرمایش تبدیل‌کنیم.

وی با بیان اینکه از مزیت‌ های سرمایش خورشیدی طراحی‌شده توسط محققان واحد علوم و تحقیقات می‌توان به ثابت بودن جاذب در آن اشاره کرد، در ادامه گفت: انرژی خورشید در این سیستم پس از جذب توسط جاذب، سبب گرم شدن روغن موجود در سیکل روغن طراحی‌ شده می‌‌شود و در‌نهایت این حرارت توسط سیستمی جذبی به سرمایش تبدیل خواهد‌شد.

اهداف طراحی و ساخت سیستم سرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزادسرمایش خورشیدی در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

سلیمانی‌مهر با بیان اینکه این طرح هم اکنون به صورت نیمه‌ صنعتی است، گفت: از جمله اهداف ما در طراحی این سیستم در واحد علوم و تحقیقات، تأمین انرژی سرمایشی کل واحد در آینده و هم چنین کمک به تأمین انرژی سرمایشی در کشور از طریق انرژی خورشیدی هست. در این راستا سعی داریم تا پایان‌ نامه‌ های بیشتری را در این حوزه تعریف‌کنیم.

سلیمانی‌مهر درباره اهمیت این پژوهش اظهار کرد: امروزه در دنیا موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به واسطه معضلاتی نظیر آلودگی‌ های زیست محیطی ناشی از سوخت‌ های فسیلی، حائز اهمیت است.

ایشان در ادامه افزود: ایران از لحاظ انرژی خورشیدی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است، به نحوی که در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی در ایران وجود دارد.

این پژوهش در قالب پایان‌ نامه محمد فاطمی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به راهنمایی دکتر حمید سلیمانی مهر و دکتر شهرام اعتمادی و مشاوره مهندس نادر دیزجی صورت گرفته است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا