Skip to content

هزینه بیمه دانشجویی چقدر است؟

هزینه بیمه دانشجویی اولین دغدغه دانشجویان برای برقراری این بیمه است. باید در نظر داشته باشید این بیمه نسبت به بیمه اجباری، هزینه به مراتب پایین‌تری دارد. در این بخش، توضیحات کامل پیرامون آن داده شده است.

مقایسه هزینه بیمه دانشجویی و اجباری

بیمه اجباری، به بیمه‌ای گفته می‌شود که شرکت‌ها برای کارکنان خود پرداخت می‌کنند. در این نوع بیمه، ۳۰ درصد حقوق مشمول به عنوان حق بیمه پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۲، این مبلغ ۲٫۲۴۶٫۰۰۰ تومان به صورت ماهانه است.

در بیمه دانشجویی، مبلغ پایه ۱۲ درصد حقوق مشمول است که از ۲ درصد کمک دولت نیز برخوردار خواهد شد. این حق بیمه در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۶۵۸ هزارتومان است. به بیان دیگر، حق بیمه دانشجویی یک سوم مبلغ حق بیمه اجباری است.

نرخ حق بیمه دانشجویی

مقایسه خدمات دو بیمه

در بیمه دانشجویی با حق بیمه ۱۲ درصد، شما از «سابقه کار» و «مستمری پس از بازنشستگی» برخوردار خواهید شد. در بیمه اجباری، علاوه بر این دو آیتم، موارد دیگری هم به شما تعلق می‌گیرد که از جمله مهمترین آن‌ها این موارد است:

  • مستمری پس از فوت
  • از کار افتادگی
  • بیمه بیکاری
  • پوشش سرانه درمان

با این حال، چهار مورد بالا تقریباً مورد نیاز دانشجویان قرار نمی‌گیرد.

مقایسه هزینه بیمه دانشجویی ۱۲ و ۱۴ درصد

سازمان بین‌المللی دانشگاهیان بر اساس دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی، برای دانشجویان مجرد نرخ بیمه ۱۲ و برای دانشجویان متاهل نرخ بیمه ۱۴ درصد را درنظر می‌گیرد. به این دلیل که تفاوت نرخ بیمه ۱۴ درصد و ۱۲ درصد، پوشش «مستمری از پس فوت» است که صرفاً به افراد تحت تکفل تعلق می‌گیرد. از آنجا که دانشجویان مجرد اصولاً فردی را تحت تکفل خود ندارند، نرخ بیمه ۱۲ درصد برای آن‌ها مناسب‎‌تر است. همچنین بر همین اساس، برای دانشجویان متاهل (آقایان) نرخ بیمه ۱۴ درصد پیشنهاد می‌شود؛ بدین خاطر که در صورت فوت بیمه‌شده، همسر وی (به‌عنوان فرد تحت تکفل) بتواند از مستمری پس از فوت استفاده نماید.

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا