Skip to content
انتخاب رشته ریاضی

انتخاب رشته ریاضی

اگر همیشه دوست داشتید شما را مهندس صدا بزنند، امروز وقت آن است که سراغ انتخاب رشته ریاضی بروید. شما که آنقدر سختی کشیده‌اید و دیفرانسیل، انتگرال، گسسته، جبر و احتمال و سایر این درس‌ها را خوانده‌اید، اکنون، نوبت بهره‌برداری از آن‌هاست!

سامانه انتخاب رشته رایگان مجازی

اولویت‌های متداول در انتخاب رشته ریاضی

۱ – مهندسی برق

انتخاب رشته مهندسی برق

مهندسی برق بیشترین طرفدار را دارد، از آنجا که تا زمانی که به برق وابسته هستیم، قطعا به متخصص آن هم نیاز داریم. این رشته طیف متنوعی از گرایش‌ها و فرصت‌های شغلی را دارد، به همین خاطر خواهان آن هم زیاد است. اگر قصد انتخاب رشته مهندسی برق را دارید، به یاد داشته باشید که ریاضیات، معادلات دیفرانسیل، جبر خطی و مدارهای منطقی از جمله درس‌های محوری این رشته هستند.

رشته مهندسی برق در دانشگاه‌های معتبری همچون تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر طوسی، علم و صنعت ایران و … ارائه می‌شود.

۲ – مهندسی مکانیک

انتخاب رشته مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک یکی از عملیاتی‌ترین رشته‌ها محسوب می‌شود. قسمتی از خروجی رشته مهندسی برق (برق تولیدی) در قسمتی از ورودی مهندسی مکانیک (انرژی ماشین آلات الکترونیکی) به کار می‌رود. این رشته بیش از هر چیز با علم فیزیک سر و کار دارد. همچنین برای تحصیل موفق در این رشته، نیاز است از خلاقیت مناسبی برخوردار باشید.

رشته مهندسی مکانیک نیز شامل طیف وسیعی از گرایش هاست و به همین خاطر، ظرفیت پذیرش بالایی در آزمون سراسری دارد.

۳ – مهندسی عمران

انتخاب رشته مهندسی عمران

بخش مهمی از آنچه آن را مصداق تمدن می‌دانیم، توسط مهندسان عمران ساخته شده است. راه‌ها، سدها، سازه‌ها، ساختمان‌ها، پل‌ها و …، همگی محصول تلاش دانش آموختگان این رشته هستند. شاخه‌های مهندسی عمران طیف بسیار گسترده‌ای دارند و از جمله قدیمی‌ترین رشته‌ها محسوب می‌شود. تسلط بر ریاضی و فیزیک، باعث می‌شود تحصیل در این رشته برای شما شیرین‌تر گردد.

نقشه برداری علاوه بر اینکه یکی از درس‌ها و مهارت‌های اصلی در رشته مهندسی عمران محسوب می‌شود، خود نیز به عنوان یکی از گرایش های این رشته به صورت جداگانه قابل انتخاب است.

۴ – مهندسی معماری

انتخاب رشته مهندسی معماری

مهندسی معماری به بیانی تلفیقی است از هنر و مهندسی. در صورتی که طبع خلاقی نداشته باشید، در رشته معماری موفقیت چندانی کسب نخواهید کرد. آنچه در محیط‌های شهری و بناهای تاریخی می‌بینید که احساس هماهنگی و زیبایی را به شما منتقل می‌کند، حاصل کار مهندسان معمار است.

در این رشته، کار با نرم‌افزارها هم یکی از محورهای اصلی محسوب می‌شود؛ به همین خاطر نیاز است تا رابطه خوبی با نرم‌افزارهای مهندسی (به خصوص اتوکد) داشته باشید.

۵ – مهندسی صنایع

انتخاب رشته مهندسی صنایع

وقتی یک دل‌تان پیش رشته مهندسی باشد و یک دل‌تان پیش رشته مدیریت، بهترین گزینه رفتن به سراغ مهندسی صنایع است. معمولاً افرادی به سراغ انتخاب رشته مهندسی صنایع می‌روند که از کارهای با مقیاس کلان‌تر لذت می‌برند. همچنین به یاد داشته باشید که بنا بر طبیعت این رشته، نیاز است که روحیه کار تیمی قوی داشته باشید.

۶ – مهندسی کامپیوتر

انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر

اگر بخواهیم از رشته‌ای نام ببریم که گذشته آن از حال حاضرش بازار بهتری داشته، ناچاریم به سراغ مهندسی کامپیوتر برویم! هر چند، گستره این رشته در حدی است که وسیله‌ای را که هم اکنون شما برای خواندن این متن استفاده می‌کنید، مهندسان کامپیوتر طراحی کرده‌اند؛ اما متاسفانه در کشور ما آنقدر فارغ‌التحصیل این رشته وجود دارد که به نسبت بازاری که برای آن داریم، دچار اشباع شده‌ایم.

در صورتی که بتوانید از پیچیدگی کدهای برنامه نویسی سر در بیاورید و ساعت‌ها چشم به صفحه مانیتور بدوزید! تحصیل در این رشته را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نکات ضروری در انتخاب رشته ریاضی

آینده غیر مهندسی

یکی از مسیرهایی که برخی از مهندسی خوانده‌ها طی می‌کنند، رفتن به سراغ سایر رشته‌هاست. دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی به‌دلیل آنکه به نسبت دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها، تسلط بیشتری بر ریاضیات، آمار، محاسبات و اعداد دارند، بعضاً وارد رشته‌هایی می‌شوند که نیاز به این زمینه داشته اما غیر مهندسی محسوب می‌شوند. از این جمله می‌توان به رشته‌های مدیریت، اقتصاد و حسابداری اشاره کرد.

پیش‌بینی بازار کار

برای زمان بسیار طولانی شاهد آن بودیم که داوطلبان رشته ریاضی با اختلاف، در رده اول کنکور از نظر عددی قرار می‌گرفتند، اما این سال‌ها شاهد آن هستیم که این جایگاه به رتبه سوم تنزل پیدا کرده است. همین واقعیت، درباره مشاغلی که دانش‌آموختگان مهندسی جذب آن‌ها می‌شوند وجود دارد. زمانی رشته مهندسی عمران به خاطر رونق ساخت مسکن، در بورس قرار داشت اما در سال‌های اخیر و با توجه به رکود ساخت و ساز در کشور، بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته، کار مناسبی برای خود پیدا نمی‌کنند. این واقعیت درباره برخی دیگر از رشته‌های مهندسی نیز وجود دارد. به همین خاطر، پیش از انتخاب رشته، حتماً به آینده بازار کار آن به دقت نگاه کنید.

ظرفیت پذیرش دانشگاه تهران در رشته‌های ریاضی

ردیفرشتهظرفیت
1مهندسي کامپيوتر60
2دکتراي پيوسته بيوتکنولوژي3
3مهندسي برق100
4مهندسي مکانيک120
5مهندسي نفت28
6مهندسي معماري50
7مهندسي صنايع30
8مهندسي عمران90
9مهندسي پزشکي20
10مهندسي پليمر27
11علوم کامپيوتر25
12مهندسي شيمي65
13مهندسي نقشه برداري40
14مهندسي مواد و متالورژي60
15فيزيک30
16رياضيات و کاربردها35
17فيزيک مهندسي25
18مهندسي شهرسازي25
19علوم مهندسي22
20مهندسي معدن60
21آمار25
سامانه انتخاب رشته رایگان مجازی

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. سلام ، به نظرتون بین مهدسی شیمی شریف و مهندسی کامپیوتر علم وصنعت کدومشون ایند ی بهتری داره ، من به هر دو رشته علاقه دارم و فقط بین ایندشون موندم چون شنیدم کامپیوتر خیلی اشباع شده درسته ؟ و اینکه من یه نیم نگاه های هم به بورس شدن و گرفتن فاند برای مقطع کارشناسی ارشد در خارج از ایران دارم و به نظرتون با کدوم رشته راحت تر میشه بورس گرفت ؟ برای بورس گرفتن همه شرایط رو برابر در نظر بگیرن ( منظورم نمره ایلتس و معدل و … )و فقط تفاوت رو در رشته و دانشگاه در نظر بگیرید
    ممنونم برای راهنمایی هاتون به بچه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا