Skip to content
بازیافت پسماندهای دارویی

بازیافت پسماندهای دارویی در دانشگاه تربیت مدرس

در جهت بازیافت پسماندهای دارویی به صورت تخصصی در دانشگاه تربیت مدرس،‌ این پسماندهای تاریخ مصرف گذشته، جمع آوری و بازیافت می‌شوند.

بازیافت پسماندهای دارویی

دکتر آرش رضایی عضو دبیرخانه شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس ضمن اعلام خبر آغاز بکار کردن طرح جمع آوری و بازیافت پسماندهای دارویی در این دانشگاه بیان کرد: به دلیل پیشرو بودن دانشگاه تربیت مدرس در زمینه مدیریت پسماند، اقداماتی جهت جمع آوری و بازیافت اصولی داروهای تاریخ مصرف گذشته موجود در دانشگاه و دانشکده‌ها، مرکز بهداشت، خوابگاه ها و همچنین خانه های مسکونی دانشگاهیان برنامه‌ریزی شده است.

دکتر رضایی ادامه داد: هم اکنون اقدام هماهنگ شده‌ای جهت جمع آوری پسماندهای دارویی در شهر تهران انجام نمی‌شود و دانشگاه تربیت مدرس آغازگر این عمل بوده است. در حال حاضر عملیات جمع آوری توسط مرکز بهداشت دانشگاه صورت می‌پذیرد. در همین راستا مخزنی برای جمع آوری این داروهای تاریخ گذشته در این مرکز مستقر شده و شرکت دارای مجوز از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مسئولیت امحاء آن‌ها را بر عهده دارد.

طریقه تحویل

وی به دو روش تحویل داروهای تاریخ مصرف گذشته اشاره کرد:

  • دانشگاهیان می‌توانند داروها را به صورت مستقیم به مرکز بهداشت و مخزن موجود در این مرکز تحویل دهند.
  • آنان همچنین می‌توانند با مراجعه به سامانه Helpdesk دانشگاه، از طریق گزینه مدیریت سبز اطلاع‌رسانی کرده و داروهای تاریخ مصرف گذشته را جهت بازیافت تحویل دهند.

روش امحاء

این داروها در فرآیند بازیافت یا کاملاً سوزانده می‌شوند،‌ یا به صورت ویژه دفن شده و یا مواد اولیه آنها استخراج می‌گردد.

در مرحله اول طرح،‌ عملیات امحاء این داروهای جمع آوری شده بر اساس قرارداد موجود با شرکت مربوطه، انجام خواهد شد.

عضو دبیرخانه شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس در پایان ضمن تاکید بر اهمیت فراوان جمع آوری و بازیافت داروها گفت: وجود دارو در زباله ها، موجب بروز آلودگی در آب و خاک شده و مواد شیمیایی موجود در آن‌ها نیز باعث می‌شود خاکی که از پسماندهای طبیعی تهیه می‌شود حاوی عناصر شیمیایی خطرناک باشد . نفوذ این عناصر شیمیایی به آب نیز موجب دشوار شدن فرآیند تصفیه آب می‌گردد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا