Skip to content
ثبت اختراع دانشگاه علم و صنعت در آمریکا

ثبت اختراع دانشگاه علم و صنعت در آمریکا

جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران توانستند در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا ثبت اختراع کنند.

آقای امین بازیاری عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز ، به‌همراه اکبر والایی و خانم سیده فاطمه موسوی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه علم و صنعت ایران موفق شدند پس از حدود ۱۰ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی، یک کاتالیست جدید برای فرآیند گوگردزدایی از سوخت‌های هیدروکربنی مایع مانند:

  • سوخت دیزل
  • بنزین
  • میعانات گازی
  • کروسن
  • سوخت جت
  • نفت کوره

ارائه دهند.

ثبت اختراع

این اختراع بین‌المللی که در USPTO ( اداره ثبت اختراعات آمریکا) به ثبت جهانی رسیده است؛ کاتالیست تیتانیا است که در واقع سیلیکای نانوکامپوزیتی مزوحفره جدیدی است که فعالیت بسیار بالای دارد که می‌تواند در فرآیند گوگردزدایی اکسایشی از سوخت‌های هیدروکربنی مایع از جمله دیزل، بنزین، میعانات گازی، کروسن، سوخت جت و نفت کوره، بسیار موثر باشد. منشأ فعالیت بسیار زیاد این کاتالیست، خصیصه‌های بافتی ارتقا یافته آن است.

استفاده از افزودنی‌های ارزان‌قیمت در فرآیند سنتز، اندازه حفره‌های کاتالیست و نیز پراکندگی فاز فعال تیتانیا در ماتریس سیلیکا و بهینه‌سازی آن‌ها به نحوی انجام شده است که موجب:

  • تسهیل نفوذ مولکول‌های گوگردی حجیم، که در سوخت‌های سنگین مانند نفت کوره و دیزل فراوان‌ترند، به درون حفرات کاتالیست
  • افزایش سایت‌های فعال کاتالیست

گردیده است.

با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهش‌گران معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین دانشگاه علم و صنعت ایران، نتایج این طرح علمی در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده آمریکا منتشر شد.

اداره ثبت اختراعات آمریکا

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده (United States Patent and Trademark Office) یکی از آژانس‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا است که در زمینه صدور گواهی ثبت اختراع برای مخترعین، ثبت نشان تجاری برای محصولات و شناسایی و اعتباربخشیدن به مالکیت فکری فعالیت می‌کند.

این سازمان به همراه اداره تبت اختراع اروپا و اداره ثبت اختراع ژاپن تشکیل دهنده اداره‌های سه‌جانبه ثبت اختراع هستند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا