Skip to content
توسعه ارتباطات بین المللی شدن دانشگاه‌‍‌ها

ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها در دنیا

رییس دانشگاه علامه طباطبایی سه پدیده کلیدی اصلی و مهم توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها در دنیا را به صورت زیر عنوان کرد:

  • ایجاد شبکه جهانی دانش
  • بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها
  • توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی

ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها در دنیا

رییس دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد: این حوزه سهم مشترکی در عرصه علم جهانی ایجاد می‌کند. تقویت ارتباطات علمی دانشگاه بدون توجه به مبانی علوم انسانی امکان‌پذیر است.

در نشست روسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی و سفرای کشورها با هدف همکاری‌های علمی بین‌المللی، چالش‌ها و راه‌های برون رفت در وزارت علوم برگزار شد.

دکتر سلیمی به سه پدیده مهم و اساسی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی در وزارت علوم اشاره شد.

پدیده اول ایجاد شبکه جهانی دانش

یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها توجه به راه‌اندازی شبکه جهانی دانش است. جهان ما با بسیاری از پدیده‌های اجتماعی و کنش‌های گروهی را در بر دارد. می‌توان نتیجه گرفت در بین مابقی کشورهای جهان این پدیده بسیار مهم است.

پدیده دوم بین‌‌المللی شدن دانشگاه‌ها

پدیده دوم در حوزه فعالیت‌های جهانی امر «بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها» است. بین‌المللی شدن دانشگاه‌‎ها در حال فراگیر شدن در دانشگاه‌های جهان امروز به شمار می‌رود.

پدیده سوم توسعه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی

توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی، نیازمند همکاری‌ در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی هستیم.چرا که در حوزه نظام جهانی دانش بخشی از آن را تحت تاثیر یک قسمت کوچکی از دنیا قرار گرفته است.

در حالی است که کشورهای مختلف تحت تاثیر یافته‌های بزرگی قرار دارند از جمله ایران یافته‌های بزرگی در حوزه علوم انسانی دارد. می‌تواند تاثیر مثبتی را در شبکه جهانی دانش داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: پدیده دوم در حوزه فعالیت‌های جهانی امر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها است که روند در حال فراگیر شدن در دانشگاه‌های جهان امروز به شمار می‌رود.

پدیده سوم نیز موضوع همکاری‌های بین دانشگاهی است که این سه پدیده با اینکه از یکدیگر جدا هستند، اما به شدت با یکدیگر ارتباط دارند.

بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها

در راستای ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها فهم مشترک از دریچه علوم انسانی خارج می‌شود که باعث می‌شود در حوزه‌های تکنولوژی و مهندسی و حتی علوم پایه در زمینه بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها بدون باز شدن درهای علوم انسانی بر نمی‌آید.

به گفته دکتر سلیمی در شرایط فعلی با وجود تحریم‌ها موانع زیادی برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های تکنولوژی و علوم پایه وجود دارد.

شایان ذکر است که هیچ موانعی بر سر راه علوم انسانی برای همکاری دانشگاهی نیست.

دانشگاه‌های اروپایی و جهان از مبانی علوم انسانی در ایران هیچ اطلاعی ندارند. باز شدن باب مراوده سبب برقراری ارتباطات نزدیکتری با دانشمندان کشورهای بزرگ در این حوزه شود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا