Skip to content
رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

معرفی و انتخاب رشته رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از رشته‌های علوم انسانی است و از رشته‌های میان رشته‌ای محسوب می‌شود. این رشته با استفاده از علوم مختلف جهت رشد و تربیت جسم و روح افراد استفاده می‌شود.

تربیت بدنی باعث ایجاد تناسب اندام شده و میل به مشارکت مادام العمر در فعالیت‌های بدنی را تقویت می‌کند. این رشته دانشجویان را آماده می‌کند تا در یک یا چند فعالیت ورزشی و یا تناسب اندام مورد نظر خود مهارت یابند.معرفی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

کلاس‌های تربیت بدنی مزایای سلامتی ورزش منظم و انتخاب غذای سالم را به همراه خطرات عدم تحرک و رژیم غذایی ضعیف آموزش می‌دهد. از دانشجویان خواسته می‌شود تا برای یک دوره شش هفته خود را به انجام چند پیشرفت کوچک در رژیم غذایی و ورزش وادار کنند.

یکی از شاخه‌های رشته علوم انسانی که برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت و فیزیولوژی کمک می‌گیرد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است. هدف از این رشته آشنایی دانشجویان با جسم انسان در حد یک پزشک یار است تا بتوانند به عنوان یک مربی حرفه‌ای در زمینه مسائل ورزشی با ورزشکاران یا دانش آموزان در ارتباط باشند.

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نقش موثری در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه دارد به همین دلیل از جایگاه مهمی برخوردار است و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته بسیار ضروری است. ضمن اینکه پیشگیری از بروز برخی از ناراحتی‌ها و عوارض جسمی و روحی و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند امراض قند و نارسائی‌های قلبی- عروقی از دیگر مزایای تحصیل در این رشته است. کاربرد رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی در

شناخت رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

امرآموزش وپرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار گسترده است و تمام گروه‌های سنی را از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی وکهولت را شامل می‌شود.

رشته علوم ورزشی، علمی است که با محوریت موضوع حرکت، به آموزش و پرورش ابعاد وجودی انسان در زمینه‌های جسمانی، روانی، مدیریتی وجامعه شناختی می‌پردازد. هدف از این رشته تربیت افرادی کارآمد و متخصص در حیطه‌های علمی ورزش و فعالیت بدنیاست که با دانش خود گام‌های مؤثری در موضوعات مختلف آموزشی، پژوهشی، برنامه‌ریزی و راهنمایی علم ورزش بردارند.

رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

به دلیل اینکه افراد با روان و جسم افراد سروکار دارند، در این رشته دانشجویان در حد یک پزشک‌یار و مربی و یک ورزشکار تربیت می‌شوند. از این رو این رشته بسیار حائز اهمیت است.
رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، رشته‌ای مهیج و سرشار از انرژی است که علاقه‌مندان بسیار زیادی در هنگام انتخاب رشته دارد.

کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی

امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد در گرایش‌هایی که در ذیل نام برده می‌شود وجود دارد:

  • گرایش روانشناسی ورزشی فیزیولوژی ورزشی
  • گرایش بیومکانیک ورزشی
  • گرایش رفتار حرکتی
  • گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاًحی  
  • گرایش مدیریت ورزشی

دکتری تربیت بدنی و علوم ورزشی

  • گرایش مدیریت ورزشی
  • گرایش آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاًحی
  • گرایش رفتار حرکتی
  • گرایش بیومکانیک ورزشی
  • گرایش فیزیولوژی ورزشی

دانشگاه‌های محل پذیرش رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

توانایی‌ها و شرایط خاص در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

پذیرفته‌شدگان در این رشته باید از سلامت جسمی و روحی نسبتا بالایی برخوردار باشند. این رشته نیاز به مهارت‌های اولیه و پایه‌ای دارد و به همین جهت اگر فرد از کودکی ورزشکار باشد در این رشته از موفقیت بالاتری نسبت به افرادی که پیشینه ورزشی ندارند خواهد داشت.
پارامتر قد از محدودیت‌های این رشته محسوب می‌شود. حداقل قد در خانم‌ها ۱۵۸ سانتی‌متر و در آقایان ۱۶۵ سانتی متر است.
نداشتن بیماری‌های خاص از قبیل: بیماری‌های قلبی و تنفسی از موارد ضروری در این رشته است.

موقعیت‌های شغلی در ایران

فارغ‌التحصیلان در این رشته می‌توانند در مواردی که در ذیل بیان می‌شود مشغول به کار شوند:

  • آموزش و پرورش
  • مربی ورزش در باشگاه‌ها
  • کارشناس ورزش در سازمان‌ها
  • مشاوره طراح در ساخت وسایل و لباس‌های ورزشی
  • کارشناس و یا مربی بدنسازی در سازمان تربیت بدنی

اگر دانشجو هستید، برای برخورداری از خدمات رایگان دانشجویان کلیک کنید.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا